Aftalepartier står fast, klap i ny jernbanebro over Guldborgsund
Den eksisterende Kong Frederik IX's Bro er med klap, og det bliver den nye supplerende jernbanebro også.
Foto: Johnny Madsen, Biofoto, Ritzau Scanpix

Aftalepartier står fast, klap i ny jernbanebro over Guldborgsund

Sund&Bælt foretrak en fastbro, men ny politisk aftale regulerer i stedet hvor ofte broen skal åbnes.

GULDBORGSUND: En ekstra jernbanebro over Guldborgsund ved Nykøbing Falster, der skal anlægges i forbindelse med Femern-forbindelsen, bliver med klap ligesom den eksisterende Kong Frederik IX's Bro. Det står aftalepartierne bag Femern-projektet fast på, efter at Sund&Bælt havde forsøgt at få anlægsloven ændret til fordel for en fastbro i stedet for en klapbro.

Lokalt har man insisteret på klapbro-løsningen af hensyn til især lystsejlere, der ellers skulle ud på en 90 kilometer lang omvej for at komme fra den ene ende af Guldborgsund til den anden. Sund&Bælt har henvist til dels driftssikkerheden for togforbindelsen.

Den tilgodeses nu i stedet i en supplerende politisk aftale om den nye jernbanebro. Det er nu besluttet, at klapbroen kun åbnes fire gange pr. dag, og kun mellem 1. april til 15. september. Fra 15. september og frem til næste års 1. april vil broen ikke blive åbnet, dog således at man i konkret anledning kan ansøge om at få åbnet broen uden for de normale åbningstider.

Sejlerfolket tager godt imod begrænsningen, idet 96,9 pct. af alle gennemsejlinger i forvejen sker fra maj til september. En talsmand kalder det overfor TV2 Øst 'et meget rimeligt kompromis', også hvad angår de fire daglige åbninger.

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt