dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
“Som om dem på landet kun tænker på, hvordan de kommer ind til byen
Sara Galbiati/Polfoto

“Som om dem på landet kun tænker på, hvordan de kommer ind til byen”

For mange transportløsninger på landet tager afsæt i byboernes forståelse af god infrastruktur, viser ny forskning.
31. MAR 2016 8.00

Ny landdistriktsforskning viser, at en lang række initiativer til at skabe bæredygtig kollektiv transport på landet ikke vinder genklang hos landbefolkningen. Et af de grundlæggende problemer er nemlig, at mange projekter er tænkt ud fra et bymæssigt perspektiv, hvor det handler om, hvordan man får fragtet landsbyboerne ind til centerbyerne – og næsten aldrig omvendt.

- Store dele af vores undersøgelse peger på, at de som sidder inde i byen tror, at dem ude på landet kun har én ting i hovedet; nemlig hvordan de lettest kommer ind til byen. Men det er slet ikke sådan folk på landet tænker – ellers boede de jo ikke i landsbyen, siger Pia Heike Johansen, der er lektor ved Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet, og som står bag rapporten ‘SMART transport på landet’.

- Ofte har børn, unge og ældre deres kontakter imellem lokalsamfundene, så for dem handler det om frit at kunne komme til og fra venner og familie. Det skaber fx for børn en større uafhængighed af forældrene, og har betydning for deres erindring om at bo på landet og deres lyst til at flytte tilbage senere hen, siger Pia Heike Johansen.

Rullende købmænd hitter
Den nyligt publicerede rapport kortlægger hvilke transportmodeller der er udviklet og afprøvet i de danske landdistrikter til at forbinde land, by og lokalsamfund, og hvilke smarte løsninger – brugervenlige, effektive og miljøvenlige – som det er værd at arbejde videre med. Og det er ikke få initiativer, der har været testet; ialt har der de sidste ti år været udviklet over 170 transportinitiativer på landet, slår undersøgelsen fast.

Blandt de succesfulde er Møltrups Rullende Købmand, som blandt andet sælger lokalt kød og hjemmebagt brød. Møltrup-købmanden kører ud i en række lokalområder omkring Herning efter aftale med lokalråd og andre forretningsdrivende, og er blandt de transportinitiativer, der kommer til landsbyboerne – og ikke omvendt.  

- Det er mig en gåde, at der ikke er flere af den slags initiativer, for dem der er, er en kæmpe succes, siger Pia Heike Johansen.

- Noget af det vi ved om landsbyer er, at de såkaldte uformelle mødesteder har enorm betydning for fællesskabet, og den følelse er de rullende købmænd med til at forstærke. Og igen betyder det, at de mindre mobile borgere ikke er afhængige af, at andre køber ind for dem, siger hun og peger på, at købmændene fremadrettet kan tænkes sammen med offentlige services som eksempelvis bogudlån.

Elcykler kører langt
Derudover slår undersøgelsen fast, at eldelecykler er blandt de initiativer, som imødekommer både land- og byboernes forståelse af og krav til fleksibel transport. Alle projekter med elcykler viser, at befolkningen på landet og i byerne har brugt cyklerne langt hyppigere og over længere afstande end forventet. Desuden tiltrækker elcyklerne både ældre og yngre borgere. Og så er cyklen som transportmiddel med til at belyse behovet for bedre trafiksikkerhed for de bløde trafikanter, påpeger Pia Heike Johansen.

- Ulempen ved elcyklerne er lige nu, at det er alt for farligt at cykle på dem. Mange steder er afstandene blevet unødvendigt store, fordi man ikke længere kan slå genvej over trampestier og skel, og mange steder er de gamle mælkeveje og postruter også nedlagt. Derfor er det oplagt at undersøge, hvordan man kan forkorte afstandene på landet – ikke kun ind til centerbyerne men også mellem lokalsamfundene – for det ville kunne spare på den offentlige transport og give bedre vilkår for cyklister og fodgængere.

Rapporten ‘SMART transport på landet’ kommer med syv centrale anbefalinger:

- Der bør sikres en bedre investering i trafiksikker infrastruktur på landet for bløde trafikanter, således at behovet for fleksible busordninger kan nedsættes.

- Den sikre infrastruktur for bløde trafikanter bør etableres med en kombination af korte afstande mellem lokalsamfund og rekreative muligheder. Således kan infrastrukturen anvendes også af turister, og det kan skabe fundament for lokal handel og service.

- Der bør satses på udvikling af organiseringsmodeller for dele-elcykler. Dette vil især komme den ældre del af befolkningen til gode.

- Der bør skabes ensartede regler, som blandt andet kan sikre, at det er muligt at medbringe cykler i busser og tog.                     

- Der bør skabes en fælles søgeplatform på internettet for transportinformation og rejseplan, som inkluderer alle former for transportmuligheder.                      

- Der bør investeres i udviklingen af organiseringsmodeller for fællesskabsdannende afsætning af varer og services til landbefolkningen.

- Bybefolkningen bør sikres bedre information om deres muligheder for at komme på landet med smarte fleksible transportmodeller.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.