
Billigere billetter i busser, tog og metro vil få langt flere til at bruge den kollektive trafik, men klimaeffekten vil være meget lille, for mange af de nye passagerer vil tidligere have været fodgængere eller cyklister og ikke bilister. Den er konklusionen i en ny rapport, som konsulentfirmaet Incentive har lavet for Transportministeriet, skriver DR Nyheder.
Ministeriet har bedt om at få kortlagt, hvad der vil ske, hvis billetprisen bliver 30 pct. lavere.
Rapportens konklusion er, at det på den positive side vil øge antallet af passagerer med 26 pct. Til gengæld vil det have en stor økonomisk bagdel. Det vil koste statskassen 2,2 mia. kr. om året.
Og klimagevinsten er ikke særlig stor. Ifølge rapporten vil de lavere billetpriser give en reduktion på cirka 40.000 ton CO2 om året. Det svarer til 0,3 pct. af det samlede udslip fra landtransport.
Medlem af Klimarådet, forskningsleder Niels Buus Kristensen fra Transportøkonomisk Institutt i Oslo siger, at der kan være flere gode grunde til at forbedre forholdene i den kollektive trafik. Det kan være til gavn for nærmiljø, trafiksikkerhed og trængsel på vejene, men ser man isoleret på det i forhold til klima, er det ikke vejen frem. Og prisen er høj.
- Det er ikke rigtig noget, der batter noget i forhold til den overordnede dagsorden. Det er et meget højt beløb i forhold til, hvor stor en effekt man får. Der vil være andre offentlige udgifter, hvor man får mere reduktion i klimagasser for pengene, siger han.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser heller ikke billigere bus- og togbilletter som det greb, der kan være med til at gøre trafikken mere klimavenlig.
- Det ser ud til at være en ret dårlig forretning i forhold til klimaet, hvis man sænker taksterne. Regeringens prioritering er ret klar. Vi ønsker først og fremmest at forbedre kvaliteten i den kollektive transport. Er der så også råd til at gøre det billigere, så ser vi gerne på det, for det er et sympatisk forslag, siger han.
Enhedslisten har foreslået at sænke prisen på billetter med 30 pct. i forbindelse med forhandlingerne om en ny finanslov, som foregår på højtryk i disse dage. Transportordfører Henning Hyllesteds erkender, at billigere billetter i sig selv ikke gør den store forskel i forhold til CO2-udledning.
- Isoleret set er det ikke det, der giver det store udslag på CO2-barometeret. Men hvis du skal gøre den kollektive trafik attraktiv, skal den både være god – komme til tiden og afgå til tiden, men den skal også være billig. Den grønne omstilling skal ikke kun være for dem, der har råd, den skal være for alle, siger han.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.