I 2018 skal alle dele af Københavns S-tog have nyt signalsystem. For nu afprøves systemet på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg. Og her er det løbet ind i sit første problem. Systemet kan ikke tåle is, skriver Ingeniøren.
Hvis toget ikke når at standse hurtigt nok, laver det en nødopbremsning for at nå at standse ved perronen. I en intern mail til S-togenes lokoførerne skriver DSB's driftschef Jonny Jartved ifølge Ingeniøren, at problemet var is på radaren under toget.Det har betydet forsinkelser i flere omgange.
Det nye signalsystem hedder CBTC og er indtil videre kun taget i brug på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg. Banedanmark oplyser til Ritzau, at sagen stadig undersøges. Såfremt problemet er som beskrevet i den interne mail, vil Siemens, der er leverandør til systemet, blive bedt om at finde en løsning.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.