
Flere af landets kommuner får nu en hjælpende hånd i forsøget på at gøre livet nemmere for pendlerne, trafikanterne og chaufførerne. Som en del af en større forligsaftale, der blev indgået sidste år, har Trafikstyrelsen nu uddelt i alt 58,4 mio. kr. fra trafikpuljen til 12 busprojekter landet over, der skal gøre den kollektive trafik bedre og billigere.
Roskilde, Køge, Esbjerg, Silkeborg, Odense, Nyborg og det offentligt ejede busselskab Movia har alle fået en del af pengene fra puljen, som i løbet af 2017 og 2018 er blevet fordelt til forskellige projekter.
Det viser en opgørelse fra Trafikstyrelsen, som dknyt har gennemgået.
Oprindeligt lød puljen på 762 mio. kr., og ved den seneste fordeling af midlerne - hvor der var 13 ansøgere - er topscoreren med i alt 29,9 mio. kr. blevet trafikselskabet Movia, der dækker Sjælland, Lolland, Falster og Møn.
Selskabet, der er ejet af 45 kommuner samt to regioner, får penge til i alt fire projekter, heriblandt 23,4 mio. kr. til en opgradering af buslinje 500S mellem Glostrup Stadion og Avedøre Holme.
Ifølge en redegørelse fra Brøndby Kommune, som byrådet behandlede i september, skal buslinjen blandt andet opgraderes som en del af hovedstadens letbaneprojekt, og derfor vil man gerne 'øge fremkommeligheden' for busserne, viser redegørelsen.
Herudover har Trafikstyrelsen bevilliget 5,1 mio. kr. til Movia, som skal bruges til at forbedre fremkommeligheden for buslinje 375R, 1 mio. kr. til at et projekt mellem Ballerup Kommune og Movia, der skal gå til at lave forundersøgelser af mulighederne for at indsætte førerløse busser i erhvervsområdet Lautrupgård, og endeligt 400.000 kr. til projektet 'U-vending for linje 5C' i Københavns Lufthavn.
Sætter gang i kuldsejlet projekt
Knap 300 km fra København har pengestrømmen fra Trafikstyrelsen også sendt 10 mio. kr. videre til Esbjerg Kommune, som vil bruge pengene til bedre busfremkommelighed i Esbjerg Nord og et to-årigt forsøg med en elbus.
Ifølge JydskeVestkysten vil kommunen tilføje nye stoppesteder til busruterne, investere i signalprioritering og en række nye busbaner samt omlægge en buslinje. Esbjerg vil selv bidrage med 15 mio. kr. til projektet.
- Området ude ved Esbjerg Nord er et af de mest trafikerede i Esbjerg, og adgangen til Gjesing Station har været ekstremt dårlig. Buspassagererne har været nødt til at krydse en meget trafikeret vej for at skifte mellem bus og tog. Med omlægningen sikrer vi en langt bedre fremkommelighed, siger folketingsmedlem Christian Rabjerg Madsen (S) til JydskeVestkysten.
Det er S, der sammen med DF, EL, R og SF står bag aftalen 'Bedre og Billigere Kollektiv Trafik', der også har sendt penge til Silkeborg.
Her vil kommunen modtage 486.250 kr. til at indsætte såkaldte cykelbusser i Silkeborg, der skal gøre det nemmere at tage cykler med i bussen. Projektet blev ellers droppet i august, fordi det var for dyrt, men nu er projektet tilbage på sporet med det statslige tilskud.
- Det skal være nemt for borgerne fra oplandet for eksempel at tage cyklen med i bussen den ene vej og så cykle den anden vej. Det er både godt for den enkelte, for miljøet og kan forhåbentlig være med til at mindske trængslen i midtbyen for os alle, fordi flere vil tage bussen og cyklen, og dermed vil der være færre biler i myldretiden, siger folketingsmedlem Thomas Jensen (S) til Midtjyllands Avis.
Poster selv penge i projekterne
På Fyn har Odense Kommune fået bevilliget 9,1 mio. kr. til 'bedre busfremkommelighed i Odense,' mens Nyborg modtager 3,4 mio. kr. til at etablere en ny busterminal ved banegården.
Tilbage på Sjælland viser oversigten fra Trafikstyrelsen, at også Roskilde Kommune får del i pengeposen fra aftalen - i alt 4,75 mio. kr., der skal bruges til at lave 'forbedringer for linje 123' (1,75 mio. kr.) og 'forbedringer for linje 600S' (3 mio. kr.).
I Køge modtager man 710.000 kr. til at opgradere et busstoppested og til at etablere en ny bussluse, der efter planen skal tages i brug til maj næste år. Kommunen vil selv poste 710.000 kr. i projekterne.
- Vi vil hele tiden gerne give borgere og pendlere den bedst mulige kollektive trafik. Derfor investerer vi både i antallet af afgange og den infrastruktur, der gør det nemt for bussen at bringe passagererne hurtigt frem, siger Erik Swiatek (S), formand for Teknik- og Ejendomsudvalget i Køge.
Han fremhæver, at pengene gør det muligt at bruge buslinjen, som 'i fremtiden kun bliver vigtigere og vigtigere'.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.