
Et nye forandrings- og forankringsprojekt fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker "Sammen om fremtiden" er skudt i gang med intentionen, at 30 biblioteker landet over kommer til at skabe nye former for lokal handlekraft for en grønnere fremtid. Det oplyser Velux Fonden, der støtter projektet med 1,83 mio. kr.
Det er meningen, at bibliotekernes medarbejdere skal facilitere lokale workshops, såkaldte fremtidsværksteder, hvor unge og seniorer samarbejder om at udvikle lokale klimahandleplaner.
- Hvis vi skal få borgere i alle aldre til at arbejde med klima og bæredygtighed, skal vi finde nye måder at italesætte omstillingen og at mobilisere borgere på, siger projektleder Kristine Lykke Roed fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
- Vi ved, at unge og seniorer ønsker at gøre en forskel. Vi skal derfor have engageret dem til at lave bæredygtige handlinger, siger hun.
Særlig metode
Det bliver Unesco-metoden Futures Literacy, der kommer til at danne rammen for møderne mellem generationer og debatterne om fremtiden.
Metoden indeholder værktøjer og tilgange til, hvordan man kan udforske, forstå og engagere sig i forskellige fremtidsscenarier.
- Det ligger allerede i bibliotekernes dna at tale ind i forskellige forestillingsverdener og facilitere demokratisk samtale. Bibliotekerne er også ofte omdrejningspunktet for de lokale samfund. De har bøgerne og fremtiden på hylderne, og de har lokalkendskabet og kontakterne til for eksempel Ældre Sagen og uddannelsesinstitutioner som FGU og Next. Derfor har de også allerede adgang og kendskab til unge og seniorer, som vil være med, siger Kristine Lykke Roed.
- Det vil være op til deltagerne at finde ud af, hvad klimahandling betyder for dem. Det kan være at plante træer, arrangere demonstrationer eller arbejde med at reducere deres dataforbrug. Men allerede idet de sætter sig ned og i fællesskab diskuterer, hvordan de kan arbejde med at skabe en grønnere fremtid, er de faktisk i gang med at lave en klimahandling, siger projektlederen.
Erfaringer fra verdensmål
Det nye klima-projekt er en videreudvikling af det netop afsluttede projekt "Sammen om verdensmål", hvor 36 folkebiblioteker siden 2021 har engageret voksne over 60 år omkring FN’s verdensmål i lokale fællesskaber.
Erfaringerne herfra viser, at de 60+ årige har fundet det meningsfuldt at lave klimahandlinger på tværs af generationer. De får på denne måde mulighed for at videregive erfaringer, viden og livskompetencer til de kommende generationer - for at skabe håb og handlekraft for de unge og for fremtiden.
Midlerne fra Velux Fonden kommer netop fra dens uddelingsprogram "Frivillighed 60+"
- Vi ønsker at understøtte voksne over 60 år i den vigtige rolle at være en del af en lokal samfundsressource, der bidrager med indsigt og erfaring, siger direktør i Veluxfonden Ane Hendriksen
- Vi ser frem til at følge projektet og dets arbejde med at styrke samarbejdet mellem generationer og samtidig inspirere til handlinger til gavn for klimaet og at styrke det lokale engagement.
Forventningerne
Projektet har tre faser. I den første gennemgår biblioteksansatte et træningsforløb, så de kan gennemføre og facilitere omkring 30 lokale fremtidsværksteder med seniorer og unge. I anden fase facilitere de ansatte fremtidsværkstederne, som i tredje fase munder ud i 30 lokale klimahandlinger, som borgere og biblioteksansatte i fællesskab skal facilitere.
Tænketanken Fremtidens Biblioteker forventer, at projektet resulterer i:
- 60 uddannede generationsmødeagenter, som fremover vil facilitere lokale klimahandlinger
- 30 lokale klimahandlefællesskaber.
- Omkring 450 unge og 360 seniorer, der samarbejder om klima og bæredygtighed.
- Desuden udvikles en model for generationsmøder om klima, som kan anvendes lokalt og skaleres på nationalt plan.
Projektet fortsætter frem til oktober 2025.
Fakta: Futures Literacy-metoden
- Deltagerne i ’Sammen om fremtiden’ skal benytte UNESCO-metoden Futures Literacy.
- Hermed udvikles deltagernes forståelse af fremtidens rolle i det, som de ser og gør, og med metodens værktøjer og tilgange lærer deltagerne at udforske, forstå og engagere sig i forskellige fremtidsscenarier.
- Deltagerne skal udvikle fremtidskompetencer, som styrker deres fantasi og forbedrer deres evne til at udvikle nyt, når de oplever ændringer i samfundet. Det sker gennem Futures Literacy-laboratorier, hvor en større gruppe af deltagere samles og benytter metoden.
- Unesco har i løbet af det sidste årti udviklet en konceptuel ramme og indsamlet erfaringer fra over 115 Futures Literacy-laboratorier i 50 lande, hvor offentlige og private aktører har deltaget.
Kilde: Velux Fonden
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.