
AARHUS: Aarhus har taget sit nye landstrømsanlæg i brug, hvilket gør det muligt for skibene at koble sig på havnens strømkabler og slukke for de dieseldrevne og forurenende motorer, mens de ligger i havnen, oplyser havnen, som dermed er den første by i Danmark, der tilbyder landstrøm til krydstogtskibe.
Aarhus Havn har indtil videre haft besøg af 35 krydstogtskibe i denne sæson. Havnen forventer, at man samlet set kommer til at byde 65 krydstogtskibe velkommen til Aarhus i år.
Det bliver dog frivilligt for krydstogtskibene, om de vil koble sig til landstrøm eller fortsætte med at have deres forurenende motorer tændt, mens de ligger ved kaj. På nuværende tidspunkt er det desuden kun mellem 25 og 40 procent af alle krydstogtskibe, der er bygget til at modtage landstrøm, oplyser Politiken.
København på vej
Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling og specialist inden for luftforurening, mener, at København har fået gevaldigt "baghjul" af aarhusianerne:
- Lige så dejligt det er for Aarhus, lige så frustrerende er det for København. På Langelinje ligger de kæmpestore skibe til kaj bare 60 meter fra beboelsesejendomme, og stærkt sundhedsskadelig forurening vælter ud af skibenes skorstene.
Københavns Kommunens plan er at yde et lån til to anlæg ved Langelinje og i Nordhavn og fik i maj grønt lys fra Ankestyrelsen til den form for medfinansiering i henhold til kommunalfuldmagten.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.