
AARHUS: Aarhus Byråd har vedtaget nye retningslinjer for stilladsreklamer. Der er både ændringer til, hvor meget reklamen må fylde, og hvad der skal oplyses i ansøgningen.
"Der kan opsættes reklame i form af bannere eller billboards på nødvendige stilladser i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder. Der må ikke opstilles fritstående stilladser kun til reklamemæssigt formål på eget eller offentligt areal," hedder det bl.a. i det nye administrationsgrundlag, "Skilte i byens rum", der blev nikket til på Magistratens møde i juni.
Ændringerne er vedtaget, efter at der i byen har været flere eksempler på høje stilladser foran facaden på byejendomme, uden at håndværkere har været i gang med reparationer og ombygninger. I stedet har stilladser stået i månedsvis blot for at give plads til dyre reklamer.
Fremover vil Aarhus Kommune kun give tilladelse til at opsætte reklamer på stilladser, hvis det vurderes, at stilladsreklamen kan indgå i det eksisterende bybillede uden at påvirke områdets bymæssige værdier. Desuden er det en forudsætning, at reklamen ikke er til fare eller ulempe for hverken fremkommeligheden eller trafikken på vejen.
København vil skærpe regler
Også i København har der været debat om de gigantiske reklamer på stilladserne, særligt efter at Børsen brændte i april. Det fik teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) til at varsle en skærpelse af Københavns Kommunes regler for stilladsreklamer.
- Jeg håber, at de nye retningslinjer og det øgede tilsyn kan føre til, at vi kan få styr på det her område, så de bannere, der bliver hængt op, rent faktisk har fået tilladelse, og omfanget bliver mere begrænset, sagde hun bl.a.
I Aarhus trådte reglerne i kraft i foråret, men håndhæves først fuldt ud fra den 1. september 2024.
Se de nye retningslinjer her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.