SAMSØ / LÆSØ / FANØ: Ved en tilfældighed opdagede de tre ø-kommuner Samsø, Læsø og Fanø for et par måneder siden, at Skattestyrelsen i august havde udsendt et nyt såkaldt styresignal om, hvordan der skal afregnes moms på færgebilletter.
De tre kommuner undrer sig over forløbet og frygter, at ændringerne kan få fatale konsekvenser for dem, oplyser de i en pressemeddelelse.
Sagen handler om, hvordan man afregner moms på en såkaldt kombinationsbillet, som dækker en bil inklusiv passagerer. Personbefordring er nemlig momsfritaget, mens anden befordring er momspligtig. Der skal altså betales moms for bilen, men ikke for passagererne.
Molslinjen slap for moms
Hidtil har færgeselskaberne afregnet moms for kombinationsbilletten minus prisen for en almindelig personbillet gange det gennemsnitlige antal passagerer pr. bil.
Imidlertid beskrev Århus Stiftstidende i 2020, hvordan Molslinjen helt slap for at betale moms ved at sætte prisen for gående passagerer meget højt - højere end normalt på andre færgeruter.
En standardbillet for en bil incl. passagerer på Molslinjen kostede ifølge avisen 699 kr., mens en personbillet kostede 359 kr., og dermed skulle der blot være mindst to personer pr. bil i snit, før man slap for at betale moms.
Artiklen fik daværende skatteminister Morten Bødskov (S) til at erklære i et folketingssvar, at det ikke var hensigten med reglerne, at et rederi skulle kunne slippe for moms. Derfor ville Skattestyrelsen se nærmere på den administrative praksis.
Pest eller kolera
Det førte til ændrede regler, som var i høring i 2022, men hvor hverken ø-kommunerne eller KL blev bedt om høringssvar. Det nye styresignal blev som nævnt offentliggjort i august i år, og da ø-kommunerne senere opdagede dem og henvendte sig til regeringen og Skattestyrelsen, blev der lavet en kort fornyet høring, hvor de tre kommuner sammen med KL har sendt indsigelser.
Ændringen vil stille øerne overfor et valg mellem pest eller kolera, skriver de tre kommuner.
Enten skal der findes et meget stort beløb i stramme kommunale budgetter, hvilket vil betyde besparelser på velfærd. Eller også skal billetpriserne stige med negative konsekvenser for turisme, bosætning, erhvervsliv mv. til følge.
I strid med landevejsprincip
Kommunerne mener også, at ændringen er i strid med landevejsprincippet, hvor staten giver tilskud til at sænke billetpriserne, så det koster det samme at bevæge sig en km på land og over vand.
De argumenterer med, at de kommunale rederier står i en særlig situation, mens statslige ruter som f.eks. til Bornholm formodes at blive kompenseret af staten.
De beder om en hurtig beslutning om at annullere det ændrede styresignal eller som minimum udskyde det. Reglerne står nemlig til at træde i kraft fra 1. januar, men de kommunale budgetter er for længst vedtaget, og billetpriserne er fastlagt.
Sker der ingen ændringer, står ø-kommunerne overfor en umulig opgave: "På to uger hen over julen skal den nye momsberegningsmetode implementeres. Så julegaven er enten forhøjede billetpriser eller kommunale besparelser," skriver de tre borgmestre Marcel Meijer (S) på Samsø, Tobias Birch Johansen (V) på Læsø og Frank Jensen (R) på Fanø.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.









