
De danske havne har sat gang i et hidtil uset investeringskapløb, skriver branchemagasinet Søfart. Ifølge en analyse fra DI forventer de 15 største danske kommunalt ejede havne frem mod 2020 at udvide med omkring 5 mio. kvadratmeter nyt havneareal, svarende til omkring 20 pct. af den nuværende havnekapacitet i hele landet.
DI ser med bekymring på udviklingen og peger på, at der allerede i dag er betragtelig overkapacitet i havnene.
- For os er det vigtigt, at der investeres i havnene, men det skal være kloge investeringer. Og vi tvivler på, at der i alle tilfælde er en tilstrækkelig business case bag havnenes nuværende investeringsplaner, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport til Søfart.
DI frygter blandt andet, at havnenes vokseværk kan medføre øget 'opgavetyveri', hvor de offentligt ejede havne stjæler opgaver fra private virksomheder. Hos Dansk Skibsmæglerforening tilslutter formand Tonny Dalhøj Paulsen sig kritikken.
- Der har været en række eksempler i havnene på offentlige aktiviteter og/eller beslutninger, hvor visse havne har været særdeles idérige og dermed også kommet i direkte modstrid med Havneloven, skriver Tonny Dalhøj Paulsen i et debatindlæg i Søfart.
Brancheorganisationen Danske Havne tolker havnenes ekspansionsplaner som et sundhedstegn, men direktør Bjørn B. Christiansen vil dog ikke helt afvise problematikken med overkapacitet. Han ser frem til Transportministeriets kommende analyse af havnesektoren, der netop skal kortlægge branchens største udfordringer op til den længe ventede revision af havnelovgivningen.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.