
ÆRØ: FN’s Klimatopmøde COP24 starter den 3. december, og Ærø er indbudt til at holde oplæg om verdens længst sejlende el-færge, 'Ellen', som bygges på Søby Værft på Ærø, oplyser kommunen.
'Ellen' er teknologisk i front og banebrydende for den grønne omstilling af skibsfarten.
El-færgen forventes klar til at sejle mellem Søby på Ærø og Fynshav i Sønderborg Kommune til foråret 2019. Ellen er en 100 pct. eldreven, mellemstørrelse færge for passagerer og biler, lastbiler og anden last. Målet er at fremme energieffektiv, CO2 neutral og forureningsfri vandbåren transport på ø-ruter og i kystnære farvande i og udenfor Europa.
- På Ærø producerer vi mere vedvarende energi, end vi bruger, og vi arbejder intenst på at fremme den grønne omstilling. El-færgen, Ellen, indeholder væsentlig ny teknologi til skibsfartens grønne omstilling. Der er derfor rift om vores erfaringer og nu også fra FN’s side. Vi er glade for, at vores viden også på den måde skaber nytte internationalt, siger borgmester Ole Wej Petersen (S).
Under klimatopmødet skal projektleder Cecillie Larsen, Ærø EnergyLab, blandt andet fortælle, hvordan verden kan fremskynde den maritime transports overgang til elektrisk drift, og hvad det kræver af godkendelser og retningslinjer at bygge el-skibe.
Til videnskab.dk fortæller projektkoordinator Trine Heinemann, at 'det, der er specielt ved vores færge, er, at den kan sejle knap 41 kilometer, hvilket er omkring syv gange så langt som de eksisterende elektriske færger.
I skroget på Ellen er der to rum, der hver indeholder 420 batterier, som i alt vejer 56 ton. Til sammenligning vejer en Tesla S-model omkring 2 ton, hvoraf batteriet udgør 600-700 kilo. Det er de mange batterier, som gør Ellen i stand til at lægge hele 22 sømil bag sig på en enkelt opladning.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.