
Kommunerne sparer på vedligeholdelsen af veje, og resultatet er flere trafikulykker. I hele 30 pct. af tilfældene er misligholdte veje medvirkende årsag til ulykker, som årligt koster landet 17 mia. kr. Det skriver Sjællandske Nyheder.
Ifølge chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange har landets kommuner sparet så meget på vedligeholdelsen af vejene, at kommunerne har et efterslæb på fire mia. kr. i vedligeholdelse, der burde fortages nu.
- Vi ved, at dårlige veje i form af slidt asfalt, huller i vejene, dårlig afstribning og ødelagte autoværn giver flere trafikulykker. Det er med andre ord en rigtig dårlig spareøvelse, men i mange kommuner og blandt politikere er det lettere at spare på asfalten end på varme hænder i omsorgen, og derfor får vejene lov at blive slidt ned med flere trafikulykker til følge, siger han.
Trafikulykker koster samfundet milliarder
I Rådet for Sikker Trafik er direktør Mogens Kjærgaard Møller enig. Han hæfter sig ved, at trafikulykker årligt koster samfundet gigantiske 17 mia. kr., og at 60 pct. af det beløb ender hos kommunerne, der har udgifter til udrykningskørsel, oprydning, sygepleje, dagpenge og revalidering, blandt mere. Trafikulykker koster med andre ord landets kommuner omkring 10 mia. kr. årligt.
- Det er tragisk med ulykkerne - og en dårlig businesscase at spare på trafiksikkerheden, fastslår Mogens Kjærgaard Møller og konstaterer, at kommunerne også nedprioriterer trafikkampagner.
- Det er mindst lige så alvorligt, for dårlig adfærd i trafikken er årsag til mange trafikulykker. Mange kommuner iværksætter en kampagne omkring første skoledag, fordi der er bevågenhed omkring det. Men resten af året er trafikkampagnerne sparet væk, siger han.
Dårlige veje medskyld i næsten hver tredje færdselsulykke
Dansk Vejforening, der er en privat organisation på vejområdet - bestående af virksomheder og organisationer, der har professionel interesse i veje, lavede for nogle år siden en undersøgelse omkring omfanget af fejl og mangler på de kommunale landeveje, som var til fare for færdselssikkerheden.
Her er konklusionen, at fejl og mangler ved vejene er medvirkende årsag ved omkring 30 pct. af færdselsulykkerne.
- Fejlene og manglerne skyldes som oftest, at kommunerne ikke afsætter penge nok til vedligeholdelsen af skilte, autoværn, belægninger og så videre, er konklusionen også.
Hos FDM gør chefkonsulent Dennis Lange opmærksom på, at det også - når man ser enøjet på kommunernes vejvedligeholdelsesbudget - er en dårlig forretning at spare på vejvedligeholdelsen.
- Når veje bliver slidt ned, bliver de meget dyrere at reparere. Regningen for at få vejene bragt i orden bliver to-tre gange større, end hvis man havde vedligeholdt vejene løbende. At spare på budgettet for vejvedligeholdelse er som at tisse i bukserne, siger han.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.