En afledt effekt af regeringens nyligt offentliggjorte trafikplan er stop for direkte tog mellem København og Nordvestjylland - det vil ramme pendlere i Herning, Holstebro og Struer, som er endestation på linjen i dag.
Det skyldes hensynet til en fremtidig togforbindelse mellem Vejle og Billund, som DF har insisteret på som en del af trafikplanen. Den nye bane til knap en mia. kr. øger trafikken ved Vejle, og det betyder, at rejsende på den tidligere direkte linje mellem Struer og København skal skifte tog i Vejle.
Det fremgår af et skrifligt svar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Folketingets transportudvalg:
'For at undgå, at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken mod Billund og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt at adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser til og fra fx Odense og København altid vil indebære togskift i Vejle', skriver ministeren.
Borgmestre: En katastrofe
Den udsigt har udløst voldsom kritik både lokalt og på Christiansborg.
- Det, man er i gang med i øjeblikket fra regeringens og Folketingets side af, er at lave jernbanen fra Vejle til Herning, Holstebro og Struer til en sidebane. Vi bliver nedgraderet på jernbaneområdet, og det er helt katastrofalt. Det er helt vanvittigt, at man underprioriterer hele det nordvestjyske område, fordi man åbenbart skal give Kristian Thulesen Dahl (formand for DF, red.) en jernbane til Billund, siger Struers borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) til TV Midtvest.
Hans kollega i Holstebro, H.C. Østerbye (S), karakteriserer også planerne som en katastrofe:
- Det her er en hel befolkningsgruppe, der ikke får muligheden for direkte transport, fordi der er nogen, der skal transporteres til Billund Lufthavn, siger Holstebro-borgmesteren til DR.
Heller ikke lokale DF'ere holder sig tilbage. I Struer kalder byrådsmedlem fra Dansk Folkeparti Jette Lund situationen for 'en ren katastrofe'.
-Fakta er, at det her er en væsentlig forringelse af togforbindelse mellem øst og vest, siger Jette Lund, der stiller op til Folketinget for DF i Holstebro-kredsen, til Radio24syv.
- Jeg synes, det er en ren katastrofe, at vi i en tid, hvor vi taler om at samle Danmark, faktisk laver det sådan, at man ikke kan samles i Danmark, men at man laver det endnu mere besværligt at komme fra øst til vest. Vestjylland bliver endnu engang afskærmet fra at være en del af det fælles samfund, siger hun.
Mette Frederiksen appelerer til Venstre-borgmestre
Også på Christiansborg udløser planen kritik. S-formand Mette Frederiksen bringer sagen op på dagens topmøde i KL i Aalborg.
- Jeg har meget svært ved at forstå logikken i regeringens infrastrukturplan, som risikerer at koble Nordvestjylland helt af Danmarkskortet. Derfor vil jeg gerne komme med en appel til statsminister Lars Løkke Rasmussen om at genoverveje sin beslutning, siger Mette Frederiksen og tilføjer:
- Trafikaftalen jo desværre endnu et eksempel i rækken, hvor regeringen trækker Danmark skævt. Og hvor man helt glemmer de mennesker, der bor uden for de store byer. Derfor håber jeg også, at Venstres borgmestre fra de berørte byer vil gøre deres indflydelse gældende og forsøge at få statsministeren på bedre tanker.
V-politiker: Det har været planen hele tiden
Transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, fastholder, at jernbanen mellem Billund og Vejle er en god idé og skyder tilbage på de utilfredse borgmestre.
- Der vil altid være nogle få, der føler sig forsmåede. I stedet for denne her misundelse - som er en rigtig grim egenskab ved mennesker - så synes jeg, at man skal glæde sig over de gode ting, der er i denne her aftale, siger han til DR, og forsikrer samtidig, at forbindelsen mellem København og Struer forbliver direkte, så længe der kører dieseltog mellem København og Vejle.
Selv uden Billund-banen har pendlere på togstrækningen udsigt til færre direkte tog til hovedstaden. Når Arriva til december 2020 overtager strækningen mellem Struer og Vejle skæres antallet ned fra 12 til fire direkte afgange.
Og folketingsmedlem Thomas Danielsen (V), valgt i Vestjyllands Storkreds, har ikke meget til overs for kritikken fra Socialdemokratiet. Han henviser til, at strækningen mellem Vejle og Struer ikke er planlagt elektrificeret, og dermed vil et togskifte under alle omstændigheder blive nødvendigt, når togdriften tager el-tog i brug.
- Det er en meget sjov bekymring, da det jo er en del af Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis fælles udspil, som vi har taget med i vores trafikudspil, og det er så det, de kritiserer, siger han.
Ifølge regeringens plan kommer en ny jernbane mellem Billund og Vejle til at koste 926 mio. kr., og arbejdet påbegyndes i 2023.
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.