dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi

Biltrafik stiger voldsomt i forhold til togtrafik

Trafikken i personbiler voksede godt 1 milliard kilometer, mens togtrafikken steg omkring 41 mio. kilometer
13. MAR 2015 7.17

Hver gang DSB sidste år fragtede passagererne én ekstra kilometer, drønede danske bilister 26 kilometer ekstra på vejene. Det viser nye tal fra DSB og Vejdirektoratet, som Ingeniøren har sammenstillet.

Togtrafikken målt i antallet af kilo­meter, passagererne kørte, voksede med beskedne 0,4 pct. sidste år. Også i 2013 var væksten under én pct.

Lige modsat gik det på vejene, hvor trafikken ifølge Vejdirektoratet steg 2,5 pct. sidste år. Personbiler står i forvejen for godt to tredjedele af persontransporten målt i kilometer herhjemme, mens togene kun tegner sig for 9 pct.  I absolutte tal voksede trafikken i personbiler godt 1 milliard kilometer, mens togtrafikken steg omkring 41 mio. km.

Dermed går udviklingen ikke bare den forkerte vej i forhold til 2010 og 2011, hvor DSB fortalte om stigende markedsandele, særligt for rejser over Storebælt. Den går også stik imod et forlig om grøn transport, som samtlige partier minus Enhedslisten indgik i 2009. Forliget fastslår, at mindst halvdelen af trafikvæksten skal ske i tog og busser. Bustrafikken er siden faldet 3 pct.

DSB bliver særligt presset af de mange nye, billige biler, som danskerne køber, og af de lave oliepriser, siger salgschef Christian Linnelyst til Ingeniøren:

- Vi står i en situation, hvor konkurrencen er endnu skarpere på grund af billige biler, som kører langt på literen, og som det ikke koster meget at låne til. Det ser vi på med stor alvor, siger han.

Transportens CO2-andel stiger
Netop de brændstoføkonomiske biler gør, at CO2-udslippet ikke stiger. Men det falder heller ikke, som det er tilfældet med vores strøm- og varmeforbrug. Derfor er transportens andel af det danske CO2-udslip steget fra 22 pct. for 20 år siden til 34 pct. i 2013. Ifølge transportforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, ser den udvikling ud til at fortsætte:

- Hvis vi ikke gør noget, når vi i hvert fald ikke CO2-målene, og samtidig vil trængslen på vejene stige.

I et skriftligt svar til Ingeniøren påpeger transportminister Magnus Heunicke (S), at der er sat betydelige beløb af til kollektiv transport:

- Det er anerkendelse af, at ambitiøse mål i den kollektive trafik ikke nås uden en markant forbedring af infrastrukturen. Målet fra 2009 er en politisk vision, der bestemt er ambitiøs. Der er tale om et langt sejt træk, og ikke noget der viser sig over en kortere årrække. I den sammenhæng er der ikke langt fra 2009 til 2015, tilføjer ministeren.

ka

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/biltrafik-stiger-voldsomt-i-forhold-til-togtrafik

GDPR