
Det er usikkert, om der fortsat er en direkte togforbindelse fra Struer til København efter 2030.
Risikoen for, at den direkte togforbindelse forsvinder, skyldes udfasningen af de dieseldrevne IC3-tog til fordel for de nye batteridrevne IC5-tog. Udsigten til en mere besværlig togtur har blandt andet medført demonstrationer og en underskriftindsamling i de midt- og vestjyske kommuner, som bliver dem, der må tage konsekvensen.
Nu har otte borgmestre fra de berørte kommuner sammen lavet en række anbefalinger, skriver de i et debatindlæg i Altinget.
"Vi bakker op om elektrificeringen af jernbanenettet og den grønne omstilling, men det er vigtigt, at Midt- og Vestjylland forbliver en integreret del af den nationale togtrafik. Det sker ikke med den nuværende aftale", skriver de.
Anbefalingerne fra borgmestrene lyder, at togstrækningen mellem Vejle og Struer skal elektrificeres med et hurtigtog, og at ruten udbygges til otte daglige afgange. Derudover anbefaler de, at "en revurderet aftale må ikke forringe den lokale service".
"Giver ikke mening"
Transportministeriet offentliggjorde i efteråret 2024 en analyse, som dog viser, at det samfundsøkonomisk ikke giver meget mening at bevare en direkte forbindelse:
"Alle scenarier med direkte forbindelse mellem København og Struer har en negativ samfundsøkonomisk nettonutidsværdi på mellem -1,86 og -4,55 mia. kr.", skriver ministeriet i analysen.
Men transportminister Thomas Danielsen (V) har trods sit eget ministeries analyse udtalt, at han ikke vil lukke en direkte forbindelse.
- Jeg kan garantere, at jeg ikke kommer til at lukke en direkte forbindelse mellem Struer og København, har ministeren sagt til TV Midtvest.
- Det er vigtigt at tage en drøftelse af de løsninger, som alle Folketingets partier valgte i 2021 om den fremtidige drift, for ellers tror jeg, at et kommende Folketing kan komme til at lukke for den direkte forbindelse, sagde Thomas Danielsen videre.
Ifølge ministeren skyldes risikoen for at den direkte togforbindelse mellem Struer og København lukker, at det i 2021 blev besluttet i Folketinget, at der skal køre batteritog på strækningen fra Struer til Vejle, mens der skal køre elektriske tog med køreledninger på resten af strækningen.
De otte Midt- og Vestjyske borgmestre håber, at "at regeringen, relevante ordfører og politikerne i al helhed ser på det samlede produkt og vil genbesøge aftalen, så der ikke gennemføres en skævvridning i landets infrastrukturudvikling".
De otte borgmestre bag anbefalingerne er Dorte West (V) fra Herning, Ib Lauritsen (V) fra Ikast-Brande, Marianne Bredal (V) fra Struer, H.C. Østerby (S) fra Holstebro, Peder Chr. Kirkegaard (V) fra Skive, Erik Flyvholm (V) fra Lemvig, Hans Østergaard (V) fra Ringkøbing-Skjern og Jens Ejner Christensen (V) fra Vejle.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.