dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Fremover kun være tre færger fra Bornholm - to hurtigfærger til Ystad og en godsfærge til Køge og det bringer øboerne op i det røde felt. (Foto: Finn Frandsen, Polfoto)

Bornholmerne er oprørte over nyt trafikforlig

Over 13.000 bornholmere har skrevet under på en protesterklæring mod det seneste trafikforlig, der forringer færgeforbindelserne og risikerer at koste øen millioner i tabte indtægter
21. JAN 2015 10.32

BORNHOLM: 'Trafikforliget indgået for Bornholm 2014 er så skandaløs og dårlig en behandling af Bornholm som landsdel - at nu siger vi fra, os der bor på øen og andre der støtter os i kampen! Vi finder os simpelt hen ikke i mere fra Christiansborgs side af!' sådan lyder indledningen til den underskriftsindsamling, som i skrivende stund har 13.494 støtter.

Bornholmernes ønske til det trafikforlig, der blev indgået før jul, var ganske enkelt: uændret sejlads, men til en markant billigere billetpris. Det, de fik, var en prisreduktion på ti pct. Til gengæld bliver det direkte tog fra København til Ystad i Sverige sløjfet, og så forsvinder færgen Povl Anker - der kan sejle i hårdt vejr. Det betyder også, at de flokke af tyske turister, der hvert år tager med Povl Anker til Rønne direkte fra Sassnitz nu får en langt mere besværlig tur til Bornholm.

Borgmester Winni Grosbøll (S) er både 'nervøs' og 'bekymret' for konsekevenserne og har ikke meget fidus til prisreduktionen.

- Prisniveauet er så højt nu, at det ikke får en reel effekt. For en familie fra København koster det lige nu små 3000 kr. i returbillet, bro- og transportudgifter for at sætte foden på bornholmsk jord. Og så mister vi den backup, vi har haft i en reservefærge, der kan sejle i dårligt vejr og som kan besejle Tyskland, siger hun til Avisen.dk

Farvel til tyske turister
Reservefærgen Povl Anker er den eneste, der regelmæssigt sejler direkte mellem Tyskland og Bornholm. Forligspartiernes håb er, at private vil drive ruten videre, selv om den i fremtiden ikke vil få statsligt tilskud, men spørger man firmaet, der i dag bestyrer Povl Anker, er det ikke en mulighed:

- Hvis man har en færge inde i ren kommerciel drift for at sejle på tysklandsruten, vil det ikke være en forretning, der vil løbe rundt. Vi vil formentlig lukke ruten. I hvert fald kommer vi til at sejle mindre, siger pressekoordinator for Rederiet Færgen Annette Timmermann til Politiken.

Hvis de tyske turister bliver væk, vil det ifølge Center for Regional- & Turismeforskning koste øen i omegnen af 420 mio. kr., som er det beløb, tyskerne hver år lægger på Bornholm.

Forliget skal ikke genåbnes
Alle partier med undtagelse af Enhedslisten og Liberal Alliance står bag færgeforliget. Og Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn pointerer overfor DR Nyheder, at der ikke bliver tale om at genåbne forliget. Men han er dog villig til imødekomme bornholmerne i forhold til turisterhvervet på øen og den direkte færgeforbindelse til Tyskland.

- På Christiansborg er vi vist meget enige om, at hvis vi kan bruge nogle af de penge, der er i Vækstpakken, til at imødekomme det behov, så gør vi det gerne, og i det hele taget så vil vi gerne tage en runde, hvor vi kigger alting igennem for at se, om der skulle være mulighed for at finde ekstra midler til at hjælpe bornholmerne, siger han til DR Nyheder.

Hverken Rasmus Prehn eller andre tør give et bud på hvor mange penge, der eventuelt kan findes. Den nuværende reservefærge Povl Anker koster 31 mio. kr.

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/bornholmerne-er-oproerte-over-nyt-trafikforlig

GDPR