
KØBENHAVN: 110 mio. kr. Så meget har Københavns Kommune siden starten af 2015 brugt på nye trafiksignaler og en række intelligente trafiksystemer, som skulle gøre rejsetiden i hovedstaden kortere. Og imens investeringerne har betydet kortere rejsetid for bilister på en række udvalgte strækninger, så går det knap så stærkt med at få cykler og særligt busser hurtigere igennem hovedstaden. Det skriver DR København.
Faktisk er bussernes gennemsnitlige rejsetid stik imod hensigten steget med en pct. fra 2015 til 2016. Det viser en statusrapport, der netop er blevet fremlagt for kommunens teknik og miljøudvalg.
- Det er ikke godt nok, og derfor skal vi også gøre mere for at nå de mål, vi har sat for 2018. Vi har sat penge af på tidligere budgetter til at gavne busfremkommeligheden i København, siger udvalgets formand Morten Kabell (EL) til DR København.
Anbefaler at investere yderligere millioner
Det er kommunens målsætning, at en række strækninger for busser, cykler og biler i 2018 skal leve op til nogle fastsatte servicemål. Den nye rapport viser, at fem af 18 busstrækninger lever op til målene. Det tal er stort set uændret i forhold til i 2015.
Derfor anbefaler Morten Kabell, at hans politiske kollegaer følger teknik- og miljøforvaltningens indstilling, som går på, at man investerer yderligere 20 mio. kr. på området.
- Vi når ikke målene, og vi når ikke en bedre fremkommelighed, medmindre der her på rådhuset er et flertal for at tage nogle skridt som blandt andet at investere de penge, der skal til for at indføre intelligente trafiksystemer, der kan lette vores allesammens kørsel i København, siger Morten Kabell.
De 20 mio. kr. vil indgå i kommunens budgetforhandlinger til efteråret.
dc
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.