KØBENHAVN: At en bus er forsinket og så kører forbi stoppestedet, kan blive virkelighed, når Nettbuss og Movia vil forhindre 'klumpkørsel' på linje 5A, skriver Amager Bladet. Normalt skal busserne komme med tre minutters mellemrum, men ventetid på op til ti minutter forekommer, og pludselig kommer tre busser i kortege. Løsningen, som man nu afprøver, betyder, at busser, hvor chaufføren kan se den efterfølgende bus, kan køre forbi stoppesteder, hvis der ikke er passagerer, der skal af.
Udfordringen med klump-kørsel er især kendt på A-busserne, hvor der er hyppige afgange og hvor der er mange passagerer, og derfor en del tid, der bliver brugt ved stoppestederne. Det betyder at selv små forsinkelser ved ét stoppested, bliver selvforstærkende ved de efterfølgende stoppesteder, da der så vil vente endnu flere kunder her. Samtidig vil den næste bus opleve færre ventende kunder og mindre tid ved stoppestederne, og så opstår der klumper i busdriften.
I gennemsnit ligger 5A's klumpningsprocent på seks-syv, og som et led i forsøget informeres chaufførerne løbende om klumpningen. Målet er i første omgang at nå ned på 4,5 pct.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.