Nye tal for kommunernes sagsbehandlingstider på bygge- og miljøområdet viser, at kommunerne overholder aftalte servicemål, lyder det fra KL. Opgørelsen gælder kommunernes sagsbehandlingstider for 1. halvår 2018.
Set i forhold til målingen for 2. halvår 2017 er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid stort set uændret for byggesager, men steget for miljøsager.
For de såkaldte Bilag 1-virksomheder, som vurderes at have 'væsentlig risiko for at forurene miljøet', er sagsbehandlingstiden steget fra 76 til 107 dage. For Bilag 2-virksomheder, som er produktionsvirksomheder, 'der kan forurene miljøet', er den steget fra 74 til 83 dage. Servicemålene på hhv. 200 og 130 dage er fortsat overholdt.
- Stigningen i sagsbehandlingstiden for miljøsagerne var ventet. Statistikken tæller sagsbehandlingstiden for sager afgjort i 1. halvår 2018, som er indsendt efter 1. juli 2016. Vi begynder derfor nu også at kunne se sagsbehandlingstiden for de mere komplicerede og tidskrævende miljøsager slå igennem i statistikken, siger Jacob Bjerregaard (S), formand for KL’s Miljø- og Forsyningsudvalg.
KL har, som en del af servicemålsaftalen, udviklet redskabet 'Nu til sagen', som er en PIXI-bog med et simpelt værktøj til at identificere servicebehovet hos den borger eller virksomhed, kommunen er i kontakt med.
'Nu til sagen' sætter ord på og formulerer et fælles sprog for den tavse viden, sagsbehandlerne har om servicebehovene hos borgere og virksomheder. En pilottest viser, at brugen af PIXI-bogen kan styrke kvaliteten i serviceoplevelsen, reducere sagsbehandlingstiden og øge arbejdsglæden for kommunens medarbejdere.
Kommunernes sagsbehandlingstid opgøres fra en virksomhed har sendt en ansøgning, til kommunen enten har godkendt eller givet afslag på ansøgningen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.