
Danmark kan nå klimamålet for 2025, der sigter efter at reducere Danmarks CO2-udledning med 50-54 pct. i forhold til 1990, ved at hæve det såkaldte fortrængningskrav. Det betyder konkret, at der skal mere grønt brændstof i biler og lastvogne, lyder det nu fra regeringen.
Fortrængningskravet dækker over, hvor stor en andel af diesel og benzin der skal bestå af drivhusgasreducerende brændstoffer - biobrændstoffer. I dag er det fastsat til 3,4 pct., mens det i 2025 skal være 5,2 pct.. I 2028 skal det være på 6 pct. og i 2030 på 7 pct.
Samtidig vil regeringen sætte et loft for forbruget af førstegenerations-brændstoffer. De er opdyrket alene for at blive hældt på biler og lastbiler. Og så skal arealet til havvind fordobles, og kapaciteten skal øges markant. Ifølge regeringen kan der potentielt være en femdobling af dansk havvind på vej.
- Vi skal speede op for den grønne transformation. Det har vi gode forudsætninger for at gøre i Danmark, men det kræver, at vi er villige til at tage næste skridt, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag, hvor planen blev præsenteret på Marienborg, statsministerens embedsbolig.
Her var både politiske med- og modstandere, eksperter og interessenter samlet for at høre mere og diskutere den grønne omstilling.
Ros fra organisationer
Direktør i brancheorganisationen Green Power Denmark Kristian Jensen er glad for særligt ambitionerne på havvind og kalder planen "realistisk og helt nødvendig".
- Regeringen trutter i hornet og blæser for alvor til grøn offensiv. Klimakrisen, den sikkerhedspolitiske situation og de høje energipriser kalder på en hidtil uset udbygning af grøn energi.
- Det er ikke bare realistisk at bygge flere vindmøller på de udpegede områder, det er bydende nødvendigt. Energibranchen er klar til at gå i gang lige så snart, der er landet en politisk aftale, siger han i en pressemeddelelse.
Politisk direktør i Dansk Industri Emil Fannikke Kiær roser ligeledes planen for havvind. Mere loren er han ved at hæve fortrængningskravet - eller iblandingskravet, som han kalder det.
- Et øget iblandingskrav gør benzin og diesel dyrere, så hvis man ikke ønsker, at det skal være dyrere at være dansker og køre grønt, bør politikerne i de kommende forhandlinger afgiftslempe de grønne biobrændstoffer.
Klimaminister Lars Aagaard (M) mener dog, at det er det, der skal til for at nå klimamålet for 2025.
- Foråret er grønt, og i år bliver det ekstra grønt. Vi lægger et forslag på bordet, der sikrer, at vi realiserer klimaambitionerne for 2025, sagde han onsdag.
Partierne i Folketinget indkaldes nu til forhandlinger om forslagene.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.