dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Peter Jacobsen (DF), der udover at sidde i regionsrådet også er byrådsmedlem i Kalundborg. (Foto: Tor Birk Trads, Polfoto)

DF: Lad staten overtage dyre regionale togbaner

Udgifter til kollektiv trafik fylder to tredjedele af Region Sjællands budget for regional udvikling. Den højeste andel i landets fem regioner
20. OKT 2015 13.53

SJÆLLAND: De regionale jernbaner Høng-Tølløse, Odsherredsbanen og Østbanen er efterhånden blevet så dyre for Region Sjælland, at regionen bør sælge banerne til staten for en krone. Sådan lyder det polemisk fra formanden for regional udvikling i Region Sjælland og næstformand i regionsrådet, Peter Jacobsen (DF).

Han er ifølge Dagbladet Køge godt og grundig træt af, at udgifterne til drift af jernbanerne stiger og stiger, uden at statstilskuddet, som regionerne får til kollektiv trafik og regional udvikling, som trafik hører ind under, følger med. Nu er smertegrænsen nået, mener han:

- Vi kan konstatere, at vi er kommet til et punkt, hvor jernbanerne koster så meget og fylder så meget på vores budget for regional udvikling, at vi må tale om, hvorvidt regionerne fortsat skal stå for varetagelsen af drift og infrastruktur på banerne, siger han.

Udgifter til kollektiv trafik fylder to tredjedele af regionens budget for regional udvikling. Den højeste andel i landets fem regioner. Regionen har med hiv og sving formået at få de økonomiske ender til at nå sammen indtil videre. Men det har betydet besparelser på buslinjer, jordforurening og andre områder for at holde togdriften opppe, påpeger Peter Jacobsen.

- Det er en uholdbar situation. Vi er nødt til at tale åbent om det, herunder om staten skal overtage det økonomiske bøvl med banerne. Så kan vi koncentrere os om at køre busser, siger han til Dagbladet Køge.

De økonomiske slagsmål mellem staten og Region Sjælland omkring de statslige tilskud til togdrift har blandt andet resultereret i, at regionen nægter at igangsætte et renoveringsarbejde af nedslidte skinner på en del af Høng-Tølløsebanen, før staten vil garantere et større økonomisk tilskud.

På Christiansborg er Jacobsens partifælle Kim Christiansen, der også er partiets transportordfører, klar til at lade Banedanmark overtage ansvaret for jernbaneskinnerne. Alternativt kan opgaven udliciteres:

- Vi vil gerne presse regeringen yderligere på det her område. For os er det et meget stort ønske, at vi kan få klaret den her opgave ordentligt. Det kunne være ved at løse regionerne for ansvaret, siger han.

ka

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/df-lad-staten-overtage-dyre-regionale-togbaner

GDPR