
ÆRØ: Målet var at bygge en prototype i fuld skala og at demonstrere 100 pct. emissionsfri sejlads på en regional færgerute med en hidtil uset rækkevidde for en fuldt elektrisk færge.
Nu hvor projektet officielt har nået sin afslutning per 1. juni, er målene nået til fulde, og Ellens status som en 'eksperimentel' færge og som 'prototype' er simpelthen blevet erstattet af en status som en stabil og hurtigt-sejlende færge for færgeoperatøren, og en færge som også er billig i drift, lyder det fra Ærø Kommune.
Med et gennemsnitligt forbrug på 1.600 kWh pr. returtur mellem Ærø og Als klarer elfærgen sig lidt bedre end forventet. Det lave gennemsnitlige energiforbrug pr. tur i kombination med en batterikapacitet på mere end 3,8 MWh og en lynhurtig oplader har bevist, at elfærgen er et validt kommercielt alternativ til traditionelle diesel- og dieselelektriske færger.
Udgifter udlignet efter fem-otte år
Det EU Horizon 2020-støttede E-ferry projekts evaluering viser, at de højere investeringsomkostninger ved bygning af en fuldt elektrisk færge faktisk allerede er udlignet efter kun fem-otte års drift.
Det gælder også, når der tages hensyn til omkostningerne ved en ladestation og den mulige nødvendighed af at udskifte batteripakken to gange i løbet af færgens samlede levetid.
Det anslås, at elfærgen sparer miljøet for 2.520 ton CO2, 14,3 ton NOx, 1,5 ton SO2, 1,8 ton CO og et halvt ton partikler årligt, sammenlignet med en lignende moderne dieselfærge.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.