
I 2011 var der så godt som ingen elcykler i Danmark, i dag er der batteri og motor på næsten hver fjerde solgte cykel. Det fremgår af en ny rapport fra Det Nationale Videncenter for Cykelfremme under Vejdirektoratet.
Undersøgelsen viser, at elcyklen er en transportform i eksplosiv fremgang, og at vi kommer til at se langt flere elcykler på de danske cykelstier i fremtiden.
Dermed har elcyklen potentiale til at "stjæle" kørte kilometer fra bilen, som ellers er danskernes foretrukne transportmiddel. Næsten halvdelen af de danske elcykelbrugere oplyser, at elcyklen har erstattet bilen helt eller delvist.
Udover bilen erstatter elcyklen også ture med den almindelige cykel for cirka halvdelen af brugerne. For cirka en femtedel erstatter elcyklen kollektiv transport og gang.
Store afstande
- Mange tror, at elcyklen er et hovedstadsfænomen, men den er faktisk endnu mere udbredt i provinsen, hvor der er større afstande end i København. Elcyklen gør det lettere at cykle og få motion, fordi man relativt hurtigt kan tilbagelægge 10-15 kilometer og faktisk bruger sin krop mere aktivt, end hvad mange nok forestiller sig, siger afdelingsleder hos Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.
Transportminister Thomas Danielsen (V) hæfter sig også ved elcyklens popularitet uden for de store byer.
- Når du bor et sted, hvor der ikke kører busser otte gange i timen, så er der brug for alternativer. Her er det positivt, at elcyklen vinder frem. Hvor 10-15 kilometer er for meget for mange på ren pedalkraft, så kan elcyklen gøre det til en reel mulighed i hverdagen, siger han.
Alle aldre
Tidligere blev elcyklen af mange betragtet som et seniorprodukt. Den fordom ser nu ud til at være forduftet. I dag ser en del yngre og midaldrende et lys i elcyklen, hvilket kommer til udtryk i undersøgelsen ved, at 32 procent af de danskere, der har brugt en elcykel inden for det seneste år, er under 40 år.
Særligt fordi den yngre del af befolkningen er begyndt at tage elcyklen til sig, er det sandsynligt, at udviklingen på området vil fortsætte i fremtiden. Oveni får elcyklerne stadigt bedre batterier og motorer, hvilket er ensbetydende med en bedre køreoplevelse og længere rækkevidde.
- Det er slet ikke utænkeligt, at elcyklen på et tidspunkt bliver normen på de danske cykelstier, og jeg vil ikke blive overrasket, hvis den sidder på 50 procent af markedet om ti år, ligesom det allerede er tilfældet i Holland. Vi kan se, at elcyklen bliver brugt bredt i den danske befolkning på tværs af køn, alder og geografi. Det er blevet socialt accepteret at køre på elcykel, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Undersøgelsen, som også beskæftiger sig med de såkaldte speed pedelecs, der kan køre op til 45 km/t og er tilladt via en forsøgsordning, kan hentes her.
Svar i rapportens spørgeskemaundersøgelse
Tre vigtigste grunde til at få en elcykel:
- 44 procent synes det er mindre anstrengende
- 37 procent vælger den for at få motion
- 33 procent vælger den for at tilbagelægge længere afstande
Når man har en elcykel, så cykler man flere og længere ture:
- 69 procent kører over 6 km på en typisk elcykelpendlertur
- 61 procent er begyndt at cykle længere, efter de har købt en elcykel
- 62 procent cykler oftere på grund af deres elcykel
Geografiske forskelle:
- 14 procent kører på elcykel i små byer med 1.000-10.000 indbyggere
- 16 procent kører på elcykel i større provinsbyer med 10.000-30.000 indbyggere
- 9 procent kører på elcykel i København med 815.125 indbyggere
Kilde: Rapporten "Mere strøm på de danske cykler"
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.