Verdens største luftfartsselskabet, Emirates har lanceret en fond på 200 mio. USD, svarende til cirka 1,35 mia. kr. Fonden skal finansiere forsknings- og udviklingsprojekter, der fokuserer på at nedbringe miljøpåvirkningen forårsaget af fossile brændstoffer i kommerciel luftfart, oplyser flyselskabet i en pressemeddelelse.
I forbindelse med oprettelsen af fonden vil Emirates indgå partnerskaber med ledende organisationer, der arbejder på løsninger inden for avancerede brændstof- og energiteknologier.
- Vi mener, at vores branche har brug for bedre løsninger, og det er derfor, vi søger at samarbejde med førende organisationer om forskning og udvikling. Vores mål er at bidrage målrettet til praktiske løsninger for den kommercielle luftfarts langsigtede bæredygtighed. siger Tim Clark, Præsident, Emirates. Han fortsætter:
- Indtil der kan findes levedygtige løsninger, vil Emirates fortsætte med at implementere miljømæssigt ansvarlige arbejdsmetoder i hele vores virksomhed, herunder brug af SAF (Sustainable Aviation Fuel, red.), hvor det er muligt samt at sikre en effektiv drift af vores fly og tilføje nye, moderne fly til flåden. Vores fond på 200 millioner USD er øremærket til forskning og udvikling, ikke til driftsomkostninger såsom køb af SAF eller CO2-kompensation.
Sustainable Aviation Fuel, eller SAF, er en renere erstatning for konventionelt flybrændstof, som mindsker udledningen af CO2. Der findes to typer SAF: Bio SAF og syntetisk SAF. Bio SAF bliver produceret af affaldsprodukter som brugt madolie, spildolie og fedtstoffer, mens syntetisk SAF bliver produceret gennem teknikken Power-to-X.
I januar gennemførte Emirates den første 100 pct. SAF-drevne demonstrationsflyvning. Denne flyvning foregik med biobaseret SAG. I øjeblikket vurderes det at hele verdens årlige forsyning af SAF dækker mindre end 0,1 % af luftfartsskabernes behov.
Emirates investerer også i initiativer til vedvarende energi, herunder installation af solpaneler til at drive flere af luftfartsselskabets bygninger i Dubai, og brugen af elektriske køretøjer både på air- og landside.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.