
Kære Lars Løkke Rasmussen
Jeg skriver dette åbne brev til dig i dyb frustration over den nye svenske grænsekontrol mod Danmark. Gennem 25 år har jeg været engageret i at udvikle en integreret Øresundsregion. Udviklingen er gået op og ned, men aldrig havde jeg forestillet mig, at jeg skulle komme til at opleve noget så vanvittigt, som det vi er vidner til netop nu.
Selv hvis grænsekontrollen nedlægges, vil skadevirkningerne være varige. Sagen er jo, at når der en gang kan gennemføres en grænsekontrol, så kan den komme igen, og det må alle borgere, som erhvervsliv mv. tage højde for. Det handler derfor også om den økonomiske udvikling i regionen på langt sigt. Har vore virksomheder f. eks. medicinalbranchen råd til at miste de pendlende medarbejdere? Har vi råd til at virksomhederne flytter deres aktiviteter ud af Danmark, frem for at investere i Danmark?
Du har selv givet udtryk for, at den eneste grund til at Danmark accepterer, at svensk lov dybest set udmøntes på dansk grund ude ved lufthavnsstationen i Kastrup alene er hensynet til, at ellers ville alt det, vi har investeret milliarder i være spildt. Vi bøjer os altså for svensk pres, fordi Stockholm ikke regner Øresundsintegrationen for noget. Det som Stockholm derimod regner for noget er fri passage gennem Danmark af de mange godstog på vej mellem Sverige og Tyskland. Det var nemlig fra starten af helt forskellige mål Danmark og Sverige havde med en Øresundsforbindelse. Danmark ville udvikle Øresundsområdet og Sverige ville have billige direkte godstransporter gennem Danmark. Sverige er løbet fra den første del, og vi ser passivt til og overholder den anden del.
Øresundsarrogance
Kære Statsminister, hvorfor bøjer du dig for svensk pression, når det gælder urimelige forringelser af persontrafikken, når du intet gør for at omfordele sporkapaciteten fra svensk lavværdigods til Øresundsregionens pendlermæssige højværdi? Du har gode muligheder for reelt at mildne effekten af de svenske uhyrligheder. De mange godstog optager kapaciteten og forhindrer at der kunne etableres flere persontogsafgange stort set uden forsinkelser pga. af ID kontrol.
Godstogene kører i stigende antal over broen. Men de gør det kun, fordi Danmark stort set giver dem gratis passage gennem landet, uanset at vi udbygger jernbanekapaciteten for store milliardbeløb. Henover landstrækninger opkræver vi et latterligt lavt beløb på kun ca. 2 kr. pr. togkm., hvilket slet ikke dækker hverken investering, drift eller vedligeholdelse. Der er et rent symbolske beløb, men din transportminister har sagt, at det skal der ikke røres ved, fordi han støtter godstransport på skinner. Er tiden ikke kommet til at både du og han støtter persontransport på skinner? Kapaciteten over Øresundsbroen kan og skal udnyttes langt bedre, hvis vi blot nødtørftigt skal tilpasse os svensk Øresundsarrogance.
Derfor er det en pointe, at en stor del af problemerne uden videre kan undgås, hvis man reducerer passage af de underskudsgivende svenske godstog og bruger den dermed ledige kapacitet til persontog – i hvert fald i de store trafiktimer. Men køreplanlægningens svensk inspirerede præmis er, at gods er vigtigere end passagerer. Der er sporkapacitet til ét tog hver tiende minut -også med grænsekontrol. Der er dermed kapacitet til gennemkørende tog mellem København og Malmö, der kan supplere togene, der standser i Kastrup.
Skjult 'omfartsvej'
Hvis man supplerede med direkte tog mellem København H og Malmö, så kunne en stor del af de rejsende undgå det urimelige – og overflødige! - togskifte i Kastrup. Store dele af passagererne kunne undgå forsinkelse, hvis der var direkte tog mellem København og Malmö. I så fald skulle screeningen af passagerer, der i dag finder sted i Kastrup, finde sted i København. Dermed skal passagerne ikke forlade et tog under rejsen, og de vil ikke ankomme i 'klumper' på en gang. Dermed ville man undgå, at der opstod kø, hvilket også ville billiggøre kontrollen.
Samlet ville grænsekontrollen for passagerer, der rejser mellem København og Malmö, kun blive forsinket med den tid grænsekontrollen i København vil tage, dvs. et par minutter. Hertil kommer, at sådanne tog herudover vil være hurtigere end de nuværende, fordi de ikke skal standse i Ørestad, Taarnby, Kastrup, Hyllie og Triangln. Desuden vil det svenske grænsepolitik kunne passe sit arbejde i togene, så passagererne ved ankomsten til Malmö er checkede. Dermed undgås den nuværende kontrol på Hyllie station, som også tager tid. Dermed vil en tur med grænsekontrol mellem København og Malmö kunne gøres hurtigere, end før grænsekontrollen blev indført.
Det er derfor en central pointe, at årsagen til, at man ikke har valgt denne indlysende løsning, er at man friholder kapacitet til godstogene.
Her og nu må de svenske godstog i praksis forbydes i de timer hvor der er mange personrejsende. Ude i Kastrup er der skjult for offentligheden en 'omfartsvej' for godstog uden om stationen. Denne omfartsvej skal fremover bruges til direkte persontog fra København til Malmö, når der er pres på persontrafikken.
Stockholm er ligeglad
Det er umuligt for mig at forstå, at du uden videre bøjer nakken i stedet for at komme med et modsvar, der kraftigt mildner problemet, men som vil kunne råbe det Stockholm op, der er revnende ligeglad med Øresundsregionen. Sverige vil have fri adgang for deres godstransporter og du leverer varen. Der er fantastisk gode muligheder for at sejle det svenske gods direkte mellem Trelleborg og Sassnitz. Men den rutes betydning er blevet udhulet fordi Danmark underbyder godstransporterne prismæssigt.
Hele Femern projektet er dybest set drevet af ønsket om disse svenske godstransporter, der kunne løses meget mere enkelt af Sverige selv. Derfor stiller den svenske grænsekontrol også et gevaldigt spørgsmålstegn ved, hvorfor Danmark skal løbe en milliardstor risiko ved at investere i Femern, når Danmark ret beset ikke har nævneværdige interesser i det projekt udover at leve op til sin del af en gammel aftale med svenskerne, som de nu selv har brudt.
På den måde bliver Danmark i dobbelt forstand offer for svenskernes spil. Øresundsregionen ødelægger de og vi skal betale for deres transporter som hindrer afbødende muligheder for persontransporten over Øresund. Her og nu må der indføres godstogsforbud i de timer der er persontrafik og der skal indføres direkte tog mellem København H og Malmø. På længere sigt skal priserne for passage af Danmark med lange svenske godstog op på et niveau hvor den svarer til danske faktiske omkostninger, og så synes jeg at vi i Danmark skal genoverveje hvorfor i alverden vi agter at bygge en Femernforbindelse - i stort omfang af hensyn til svenske interesser tilbage fra DDR-tiden.
Med venlig hilsen Uffe Palludan
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.