KØBENHAVN: En 100 meter lang og 700 tons tung boremaskine bryder torsdag ind til Københavns Hovedbanegård. Det markerer en milepæl i det cirka 23,5 mia. kr. dyre og til tider omdiskuterede metrobyggeri, der skal ende ud i en ny metrolinje i København, kaldet Cityringen. Under jorden har den t00 tons tunge tunnelboremaskine siden sommer kørt i døgndrift på vejen ind mod Hovedbanegården. Den borer på gode dage knap 30 meter.
- Det samlede projekt svarer faktisk til, at man skal anlægge en storebæltsbro under København. Det glemmer man lidt nogle gange, siger Erik Skotting, teknisk direktør i Metroselskabet.
I august sidste år meddelte Metroselskabet, at Cityringen blev forsinket med omkring syv måneder og først står klar i juli 2019. Forsinkelsen betyder samtidig, at byggeriet bliver 1,2 mia. kr. dyrere end oprindeligt beregnet.
Erik Skotting fortæller, at arbejdet 'skrider planmæssigt frem, og man følger tidsplanen'. Når Cityringen efter planen står færdig i 2019, vil det være med 17 metrostationer og 31 kilometer tunnel.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.