
FAVRSKOV: En sammenlagt kommune med forskellig praksis i de tidligere kommuner lægger op til et vist niveau af ensretning, så borgerne bliver behandlet ens.
Sådan har holdningen også været i Favrskov, hvor der i den ene del af den nye kommune var tradition for mange private fællesveje - mens de fleste villaveje i den anden del var kommunale.
Efter først at have taget i sving ud i en privatiserings-ensretning skal der nu ensrettes ved at kommunalisere overalt. Men hvordan det endelige billede kommer til at se ud, har lange udsigter.
Tilbage i 2013 begyndte kommunen at harmonisere, så blandt andet 79 kilometer boligveje i de gamle Hammel og Hvorslev kommuner blev privatiserede. De kommunale veje blev 'foræret' til ejerne på vejene, der dermed ændrede status til private fællesveje.
Men den manøvre gav - som i så mange andre kommuner - kritik fra borgerne, der ikke var tilfredse med den 'foræring'. Og byrådet vurderede så, at sagen havde skabt så meget usikkerhed, at det i marts 2017 blev nødvendigt at få afsluttet nedklassificeringen, som ændringen fra kommunal til privat vej kaldes i kommune-lingo.
Nedre grænse
Nedklassificeringen viste sig at være mere kompliceret end forventet – blandt andet forårsaget af en række lovændringer. Men stadig var der et politisk ønske om at stille borgerne mere lige end i dag, hvor nogle borgere selv afholder udgifterne til vedligehold af vejene, mens andre borgere bor på veje, som kommunen vedligeholder.
Derfor blev Kromann Reumert bestilt til en undersøgelse samt en juridisk og økonomisk vurdering af: En hel eller delvis opklassificering af de cirka 278 kilometer eksisterende private fællesveje, så disse veje fremover ejes og vedligeholdes af kommunen.
Men ikke alle veje skal gøres kommunale, vurderer Kromann Reumert ifølge Lokalavisen. Nogle er simpelthen for små og har ingen trafik af væsentlig betydning:
- Vi kan ikke lovligt opkvalificere alle veje. Der er en nedre grænse for, hvor små eller ubetydelige veje der kan kommunaliseres, det afhænger af vejparagraffer. Det må vi nok udfordre hinanden på, siger formanden for teknik- og miljøudvalget Anders G. Christensen (V) til ugebladet.
Forvaltningen skal nu udarbejde en samlet plan for, hvordan der over en årrække kan gennemføres en opklassificering af relevante private fællesveje - den kommer til at foregå i syv etaper, så man kan lære af hver etape. Første etape tager mindst halvandet år og kommer til at foregå i de tre sogne: Søften, Foldby og Lading.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.