CO2-udledningen blandt lastbilerne i EU skal ned. Derfor er EU's klimaministre torsdag blevet enige om at nedsætte lastbilers CO2-udledning med 30 pct. i 2030. Der er samtidig opnået enighed om, at udledningen skal være sat ned med 15 pct. i 2025.
Målet for 2030 er bindende. Energi- og forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) havde gerne set et mere ambitiøst udspil, men han mener, at aftalen er et vigtigt første skridt, fortæller han i en pressemeddelelse.
- Det er første gang, at EU stiller krav til lastbilers CO2-udledning, så de nye lastbiler, der i fremtiden kører rundt på Europas veje, udleder mindre CO2. Derfor er der tale om et vigtigt første skridt – også selv om jeg skal være ærlig at sige, at jeg gerne havde set et mere ambitiøst resultat, lyder det blandt andet.
- Men det havde været værst for klimaet, hvis vi ikke havde nået en aftale i dag, da klimakravene så ville være faldet på gulvet, fordi en aftale ellers ikke vil kunne nås inden valget til Europa-Parlamentet, siger han.
Ministrene har aftalt, at de i 2022 skal gøre status over effekten og igen se på målet for 2030. Næste skridt er, at den endelige aftale skal forhandles på plads med Europa-Parlamentet, som kæmper for en højere reduktion på 20 pct. i 2025 og 25 pct. i 2030.
Lars Christian Lilleholt håber, at man i forhandlingerne kan blive enige om højere mål:
- Nu går forhandlingerne med Europa-Parlamentet i gang, og her skal der ikke være tvivl om, at vi fra dansk side vil gøre, hvad vi kan for at øge reduktionskravene til lastbiler, siger han.
Der er i dag ingen EU-lovgivning for, hvor meget tunge køretøjer som busser og lastbiler må udlede af CO2. CO2-udledningen fra de tunge køretøjer står for omkring seks pct. af den samlede CO2-udledning i EU, og de står for cirka en fjerdedel af udledningen fra vejtransport.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.