
Dansk Industri, LO og borgmestrene i Brønderslev, Frederikshavn og Hjørring frygter, at Vendsyssel bliver koblet af resten af Danmark, hvis beslutningen om en ny forbindelse trækkes yderligere i langdrag.
- Usikkerheden om den tredje Limfjordsforbindelse koster arbejdspladser. Den får virksomhederne til at tøve med investeringer og nye virksomheder til at vælge Vendsyssel fra, når de skal etablere sig. Spørger vi virksomhederne, hvad politikerne bør prioritere højest, peger de helt entydigt på infrastrukturen, siger formanden for DI Vendsyssel, Richard Fynbo.
Alle folketingets partier på nær Enhedslisten behandler i disse uger en række VVM-redegørelser – blandt andet den tredje Limfjordsforbindelse. Det betyder, at en afklaring om, hvor den skal etableres, er rykket nærmere. Spørgsmålet om, hvornår den skal bygges, er dog stadig uvist. Det kan Vendsyssel ikke være tjent med, mener både arbejdsgivere, fagbevægelse og politikere fra Vendsyssel.
Hæmmer vækst
I dag spilder både erhvervslivet og de ansatte nemlig timer i de lange køer ved Limfjorden.
- Brønderslev er en pendlerkommune, og mange er afhængige af at køre til Aalborg hver dag. Når trafikradioen melder om et uheld i og omkring Limfjordstunnellen, betyder det ventetid for rigtig mange mennesker, der kommer for sent på arbejde om morgenen eller ikke får hentet deres børn i tide til fyraften. Det er til utrolig stor gene og irritation og kan betyde, at arbejdskraftens mobilitet og væksten i hele Vendsyssel bliver hæmmet. Det er ikke det, landsdelen har brug for, siger Brønderslevs borgmester, Lene Hansen (S).
Både borgmestre, LO og DI frygter, at Vendsyssel går glip af veluddannede og kvalificerede medarbejdere, og at borgere, der arbejder i Aalborg og gerne vil bosætte sig i Vendsyssel, bliver afskrækket af den utilfredsstillende infrastruktur.
- Vi har nu i syv måneder mærket, hvor stor en betydning det har, når der ikke kører tog over Limfjorden. Gang på gang er reparationen af jernbanebroen efter påsejlingen 28. marts blevet forsinket. Det skaber frustration hos de mange, der pendler over Limfjorden hver eneste dag. Hvor mange andre steder ville man finde sig i det, spørger Frederikshavns Kommunes borgmester, Lars Møller (V).
Vi har brug for tilliden
En tredje Limfjordsforbindelse er under alle omstændigheder et meget langsigtet projekt. Otte år fra beslutningen tages til en forbindelse er etableret er realistisk, og konsekvenserne for Vendsyssel tager bare til i styrke, hvis usikkerheden varer ved.
- Hirtshals med fem færgeforbindelser er centrum for Gods til og fra Norge, derfor er vi dybt afhængige af, at Limfjordsforbindelsen ikke bliver en flaskehals. I værste fald risikerer vi, at færdselsuheld lukker forbindelsen i halve år, som vi lige har oplevet med jernbanen. En virksomhed skal have tillid til at kunne etablere sig i Vendsyssel uden at tænke sårbarhed, siger Hjørrings borgmester, Arne Boelt (S).
Tålmodigheden hos borgmestre, arbejdsgivere og lønmodtagere er ganske enkelt ved at være brugt op.
- Et aktivt erhvervsliv og dermed arbejdspladser i Vendsyssel fordrer som et minimum, at man kan komme til og fra landsdelen uden de store forsinkelser. De forbindelser, vi har over fjorden i dag, er utrolig sårbare. I flere måneder har vi ikke haft togforbindelser til og fra Vendsyssel. Og når der sker et uheld eller skal udføres arbejde i Limfjordstunnelen, er det med kilometerlange bilkøer i timevis til følge, siger formand for LO Vendsyssel, Cai Møller.
Appellen fra et samlet Vendsyssel til folketingets flertal lyder derfor: Få nu truffet beslutningen om den tredje Limfjordsforbindelse. Vi har ikke råd til at lade være.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.