I udligningsdebatten refereres der ofte til hovedstadsområdet som Københavns Kommune. Men Københavns Kommune er blot én af i alt 34 sammensatte kommuner i hovedstadsområdet. Blandt disse er både nogle af landets mest vækstende og mest belastede kommuner.
Hovedstaden er et yderst sammensat område, og hovedstaden står ikke i modsætning til resten af landet. Vi må se landet som helhed. Danmark er for lille til grøftegraveri.
En undersøgelse foretaget af Operate i oktober i år viser, at halvdelen af danskerne tror, at langt størstedelen af alle statslige arbejdspladser i Danmark ligger i hovedstadsområdet. Sandheden er, at hovedstaden kun har en mindre overrepræsentation af statslige arbejdspladser, og de fleste hovedstadskommuner har færre statslige arbejdspladser end landsgennemsnittet. Samtidigt er det kun 13 pct. af danskerne, der bor udenfor hovedstadsområdet, der ved, at der bor flest langtidsledige i hovedstadsområdet, og de færreste danskere er klar over, at syv ud af de 10 mest socialt belastede kommuner ligger i hovedstaden. Mange danskere har altså et skævt billede af hovedstadsområdet som et særligt velstillet og privilegeret område.
Afhængighedsforhold
Hovedstaden strækker sig fra Stevns i syd til Helsingør i nord, fra Lejre i vest til København i øst. Medierne fremstiller ofte et billede af et Danmark opdelt mellem Hovedstaden og 'Udkantsdanmark'. Denne opdeling er uretfærdig for alle parter. Hovedstaden er et af flere vækstcentre i Danmark. Fælles for alle disse er, at de indgår i et afhængighedsforhold med de omkringliggende landområder: Landdistrikterne har brug for levende og stærke storbyer, og danske storbyer er for små til at klare sig uden velfungerende opland.
Det er med stor sandsynlighed i byerne, at vi i fremtiden vil finde de fleste arbejdspladser og den største vækst, men de større byers rolle som vækst og udviklingslokomotiver har effekt langt ud over kommunegrænserne. Vi skal forstå Danmark som en helhed. Sammenlignet med andre lande er de regionale forskelle i Danmark små. Sådan skal det også være i fremtiden.
Derfor bidrager vi gerne til en udligningsordning, der mindsker forskellene blandt Danmarks kommuners indtægtsgrundlag og udgiftsbehov. Men når niveauet for udligning bliver for højt, bliver udligningen en barriere for vækst i Danmark.
Vi bør ikke tale om 'Udkantsdanmark', når Danmarks samlede indbyggertal er mindre end mange globale byer – vi skal droppe den meningsløse krig mellem by og land. Vi skal betragte vores land som en helhed, og et Danmark, der skaber vækst, udvikling og arbejdspladser er til gavn for hele landet.
Vi er fælles om Danmark!
På vegne af de 34 hovedstadskommuner i samarbejdet 'Stop forskelsbehandlingen nu' – borgmester i Albertslund Steen Christiansen (S), borgmester i Frederikssund John Schmidt Andersen (V), borgmester i Glostrup John Engelhardt (V), borgmester i Gentofte Hans Toft (K), borgmester i Herlev Thomas Gyldal Petersen (S), borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler (K) og borgmester i Roskilde Joy Mogensen (S).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.