
En afløserfærge bygget efter standarder så den passer i alle færgelejer, er et oplagt fællesprojekt for et samarbejde mellem færgeruter, og netop derfor har Færgesekretariatet igangsat et forberedende arbejde på det område. Færgesekretariatet betjener de 18 kommuner, der har færgeruter, og det ser afløserfærgen som en forløber for standardiserede færger og færgelejer overalt.
Projektet blev præsenteret onsdag ved en høring på Christiansborg i regi af Folketingets udvalg for landdistrikter og øer, hvor adj. professor og tidligere leder af DTU's maritime afdeling Hans Otto Holmegaard Kristensen fortalte om visionerne.
En standardisering af færger og færgelejer har rumsteret i baghovederne af færgedriftsinteresserede i årtier og var senest oppe at vende i 1995 i forbindelse med, at der dengang forestod en række nyanskaffelser. Men dengang fandt standardiseringstanken ikke (lands)politisk klangbund, så det endte med, at færgekommunerne bestilte nye færger efter hvad de hver især selv foretrak.
Resultatet blev en række meget forskellige færger. Men det er ikke for sent at standardisere, for en ny udskiftningsrunde venter. Fra 2020 og 15 år frem skal der bygges cirka en færge om året, og derfor er det oplagt at man indtil da skaffer sig nogle erfaringer, sagde Hans Otto Holmegaard Kristensen ved høringen.
Afløserfærgen - og med tiden i givet fald en ny standardfærge - skal være modulopbygget så man med samme bredde og dybgang kan tilpasse længden og vælge elementer til og fra ud fra forskellige behov på de forskellige ruter. De vil være eldrevne, med et batterimodul og forsynet med el fra land eller med et hybridmodul med dieselgeneratorer der selv kan producere el.
Afløserfærgen skal være af sidstnævnte type, og den skal også kunne benytte begge de to typer færgelejer der findes i dag: med broklap på land eller broklap på færgen. Og så skal der som noget vigtigt udføres modelforsøg inden færgen bygges - noget der ikke er gjort med nogen af de færger, der er blevet bygget se seneste 22 år, fortalte Hans Otto Holmegaard Kristensen i sin præsentation.
Færgesekretariatet er oprettet som led i forskellige politiske aftaler, blandt andet mellem KL og staten. Medlemskommunerne er Aalborg med Egholm, Struer med Venø, Skive med Fur, Norddjurs med Anholt, Odder med Tunø, Horsens med Endelave, Hedensted med Hjarnø, Haderslev med Aarø, Aabenraa med Barsø, Assens med Baagø, Faaborg-Midtfyn med Avernakø, Lyø og Bjørnø, Svendborg med Drejø, Skarø og Hjortø, Ærø med Birkholm, Langeland med Strynø, Lolland med Askø, Femø og Fejø, Slagelse med Agersø og Omø, Kalundborg med Sejerø og Nekselø og Holbæk med Orø.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.