dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
BRT-busser (Bus Rapid Transport) kører i deres egne vognbaner, så de kommer hurtigere frem. Forsøgsbyggeri skal understøtte, at der kan laves tværgående BRT-ruter i hovedstadsområdet.
Francis Joseph Dean, Ritzau Scanpix

Fem kommuner vil bygge stort langs hurtigbuslinjer

Statslig forsøgsordning vil tillade større byggeri ved kommende BRT-linjer i hovedstadsområdet.

Fem kommuner har indsendt ansøgninger til en statslig forsøgsordning, som åbner mulighed for at opføre større byggeri langs de kommende grønne hurtigbuslinjer (BRT-linjer) i hovedstadsområdet. Det oplyser Indenrigs- og Boligministeriet.

Hvidovre, Rødovre, Ballerup, Høje Taastrup og Gladsaxe har alle lagt billet ind på at få lov at bygge fx store kontorkomplekser eller hotel- og konferencecentre ved standsningssteder på BRT-linjer - hurtigbuslinjer, som skal køre i egne busbaner på tværs af hovedstadsområdet.

Ideen er, at byggerierne kan understøtte etableringen af de første BRT-linjer i hovedstadsområdet. Derudover skal forsøget være med til at belyse, om de mange daglige brugere af et nyt byggeri vil vælge BRT-busser frem for bilen.

Interesse fra Ishøj

Forsøgsordningen vil tillade større byggeri ved op til tre standsningssteder på op til tre BRT-linjer, dvs. i alt maksimalt ni steder. Da ansøgningsfristen udløb, havde de fem kommuner søgt om lov til storbyggeri ved i alt ni standsningssteder, men kun fordelt på to linjer.

Foruden de fem har også Ishøj tilkendegivet interesse, oplyser ministeriet.

Efter sommerferien vil Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) beslutte, hvilke kommuner der får et betinget tilsagn om at kunne opføre større byggeri. Et endeligt tilsagn kommer først, når der er truffet bindende beslutninger om finansiering, placering, anlæg og drift af BRT-linjerne.

I det nye trafikforlig fra 28. juni er der afsat statslig finansiering til tilbundsgående undersøgelser af BRT på linje 200S (Avedøre Holme-Gladsaxe Trafikplads) og 400S (Ishøj-Lyngby) i hovedstadsområdet. Der er også afsat halv statslig finansiering af disse BRT-linjer, forudsat at der lokalt findes finansiering til den resterende andel af projekterne. 

ak

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/fem-kommuner-vil-bygge-stort-langs-hurtigbuslinjer

GDPR