Fire italienske selskaber skal stå for opførelsen af den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland med Falster via Masnedø ved Vordingborg. Vejdirektoratet har haft fire bud at vælge imellem og har peget på et joint venture bestående af entreprenørfirmaerne Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit samt rådgivningsvirksomheden Seteco.
Opgaven har en værdi af 2,1 mia. kr., og arbejdet skal efter planen gå i gang til næste efterår. Broen skal i 2022 indvies til biltrafik, og et år senere følger jernbanetrafikken med.
- Der vil hen over de kommende fire år blive brug for hundredvis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen. I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet.
Broelementerne skal produceres på Masnedø, hvor det nuværende Masnedø Gartneri lægger beslag på en stor del af arealet. Det er derfor blevet eksproprieret, og nedrivningen begynder i december.
Den nye Storstrømsbro bliver Danmarks tredjestørste bro efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Når den er færdig, vil den indeholde to spor til højhastighedstog, en tosporet landevej samt gang- og cykelsti.
Den oprindelige Storstrømsbro skal efterfølgende rives ned, fordi den med et jernbanespor ikke længere er tidssvarende og samtidig er i dårlig forfatning. Den blev bygget i 1935 og var i over 30 år Europas længste bro over hav. Farøbroerne blev bygget i 1985 og bærer motorvejen mellem Sjælland og Falster.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.