
At sætte handling bag ord og hensigtserklæringer på klimaområdet er nu begyndt at brede sig i det kommunale landskab - lige så stille.
Når det gælder KL-topmødet i Aalborg i næste uge, har deltagerne fra Gribskov i modsætning til mange deltagere fra hovedstadsområdet valgt en anden transportform end et klimabelastende fly. Kommunaldirektøren flyver til og fra topmødet, men de resterende ti deltagere har valgt at køre sammen i bil, forklarer borgmester Anders Gerner Frost (nytgribskov) til DR København.
- Det her med at tænke miljøvenligt, også når vi transporterer os, det skal vi selvfølgelig have med. Derfor ønsker vi, at man som udgangspunkt har samkørsel, når vi skal steder hen, siger han uden at ønske faste regler på området.
I en rundringning fra DR Hovedstaden viste det sig, at i 26 ud af 32 kommuner i hovedstadsområdet flyver byrådspolitikerne til KL-topmødet. Det gælder også de 18 deltagere fra Frederiksberg, hvor kommunen har fokus på klimaet ved at kompensere for den CO2, som flyrejser udleder, med 50.000 kr. om året de næste tre år.
I Lejre har byrådet besluttet, at flyrejser i kommunalt regi kun skal ske under særlige omstændigheder. I alt blev det til 12 flyrejser indenrigs i 2018 og ingen udenlandske, oplyser Dagbladet Roskilde.
Ole Blickfeldt (DF) kom senest i mindretal med et ændringsforslag om at lave skovrejsning på et givent antal hektarer med det ene formål at kompensere miljøet for rejseaktivitet. Forslaget blev velvilligt modtaget, men hører til i de kommende budgetdebatter, sagde SF's gruppeformand Mikael Ralf Larsen.
En lignende skæbne fik et forslag i Skanderborg byråd fra Maria Temponeras (EL) og Mira Issa Bloch (ALT), hvis formulerede forslag om fremtidig mere klimavenlig rejsepolitik ikke kunne vedtages, men blev henvist til senere behandling, skriver Lokalavisen Skanderborg.
Søren Erik Pedersen (V) kaldte det 'politisk show' at stille den slags forslag direkte i byrådet, uden de var behandlet i udvalg først. Det var sådan set også det, de to forslagsstillere ønskede: flere politiske diskussioner i byrådet. Udvalgsformand Claus Leick (SF) kom igenem med et ændringsforslag om at rejseforslaget 'indgår i kommunens arbejde med at blive mere bæredygtig'.
I Gladsaxe har borgmester Trine Græse (S) måttet forsvare teknik- og trafikudvalgets studietur om letbane - med fly til Dublin - kort efter en nyvedtaget klimapolitik, hvor man både pålægger sig selv og opfordrer borgere og erhvervsliv til det samme.
Her var det Henrik Bach Mortensen (V), der ifølge DR København mente det havde været passende, 'hvis byrådet signalerede det, man havde besluttet. At man havde droppet en CO2-fremmende tur til Dublin, når man lige så godt kunne studere det, det drejer sig om, i Aarhus'.
- Det faglige indhold i en studietur skal afvejes i forhold til, om der er en destination tættere på som eksempelvis kan nås med toget. Men kommunen har allerede været meget bevidst om dens nye klimapolitik, siger Trine Græse:
- Jeg ved, at der er flere udvalg, som skal på studietur i 2019, og som af klima-årsager har valgt at tage toget.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.