KØBENHAVN: Kommunerne bruger i år 0,9 mia. kr. på at vedligeholde de 70.500 km kommunale veje. Men mange års besparelser betyder, at der ifølge det rådgivende ingeniørfirma Grontmij allerede er et efterslæb på 3,5 mia. kr. på vedligeholdelseskontoen. Det skriver Ingeniøren.
Beløbet er beregnet ved hjælp af data fra Grontmijs system til administration af vejvedligehold, Rosy, som omkring 40 kommuner bruger. Grontmij har udvalgt 11 kommuner, som med hensyn til vejtyper, vejnettets længde og geografi udgør et repræsentativt udsnit af de danske kommuner. Konsulenterne har med kommunernes data beregnet nøgletal for efterslæb, antal kilometer ‘lavstandardveje' og vejkapital.
Lavstandardveje - også kaldet ‘veje under acceptabelt niveau' - er veje, der er i så dårlig stand, at der er sidste chance for at reparere dem og eventuelt udskifte asfalten, før det bliver uforholdsvismæssigt dyrt.
Fortsætter kommunerne med at underinvestere i vejene - ved at bibeholde det nuværende niveau på 0,9 mia. kr./år - vil der i 2024 være 23.000 km lavstandardveje, svarende til knap en tredjedel af det kommunale vejnet. Selv hvis kommunerne øger budgetterne med 30 procent, vil der komme flere kilometer lavstandardvej end i dag - hele 16.000 km.
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.