KØBENHAVN: Det var med bind for øjnene, at Folketingets Finansudvalg i 2010 besluttede at investere 21,3 milliarder kroner i byggeriet af Cityringen. Transportministeriet erkender nu, at Folketinget skulle have været oplyst om den enorme risiko, som Metroselskabet skrev ind i kontrakten med en option på, at hovedentreprenøren kunne arbejde i døgndrift på fire byggepladser. Men tilladelserne til at bygge døgnet rundt gled aldrig igennem, og det kriseramte projekt bliver dermed endnu mere forsinket og vil give skatteborgerne en ekstraregning på op mod 2 milliarder kroner.
Det skrev Politiken lørdag.
På Politikens spørgsmål om, hvorvidt man burde have oplyst Folketinget om risikoen, svarer ministeriet i en mail: 'Ja', med tilføjelsen: 'Med den viden, der var i 2010, var vurderingen, at der ikke var knyttet nogen betydelig risiko til optionerne på døgnarbejde. Det illustreres også af størrelsen på den rabat på byggeriet, der fulgte med optionerne. Den var prissat til 130 mio. kr., hvilket svarer til 0,6 pct. af den samlede anlægssum. Med den viden, vi har i dag, ville vurderingen naturligvis ikke være den samme, skriver ministeriet, der også forklarer, at man dengang ikke kunne forudse, at reguleringen af byggeriet blev ændret.
Ministeriets mangelfulde oplysninger til Folketinget før så væsentlig en samfundsinvestering vækker omfattende kritik på Christiansborg.
- Det er voldsomt problematisk, at Folketinget træffer beslutning uden at kende de risici, særligt i et aktstykke som dette, hvor vi jo taler om 20.000 mio. kr. Det kunne være, vi havde sagt ja, men det kunne også være, vi havde sagt, at det var for stor en risiko at løbe. På grund af de mangelfulde oplysninger blev det aldrig drøftet. Vi er jo Folketinget, vi er den lovgivende magt, og vi bevilger pengene, og så er det ekstremt vigtigt, vi kan gøre det på et oplyst grundlag, siger René Henriksen, DF's finansordfører, til Politiken.
Politiken har stillet transportminister Magnus Heunicke (S) en række spørgsmål, herunder om han vil iværksætte en undersøgelse af embedsværket, og om han er tilfreds med Metroselskabets oplysningsniveau. Han ønsker ikke at svare. 'Jeg var ikke minister i 2010', lyder hans begrundelse i en mail til Politiken.
Transportministeren dengang var Hans Christian Schmidt (V). Han var fredag ikke at træffe for en kommentar.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.