På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne er løbet løbsk. Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel til noget, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) efter et møde med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.
- Nu skal vi endeligt finde ud af, om vi tror fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det. Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag, siger Hans Christian Schmidt.
Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne. Entreprenørerne skal kompenseres for at stå ved kontrakterne, selv om projektet er blevet udsat på grund af de tyske forsinkelser.
Ekstraregning på to mia. kr.
Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning. Han ønsker ikke at kommentere prisen før efter mødet fredag men tilkendegiver, at der er tale 'om et trecifret millionbeløb'.
Ifølge De Radikales transportordfører Andreas Steenberg vil ekstraregningen for forsinkelsen ende på to mia. kr.
- Det kommer til at koste to mia. kr., at tyskerne ikke har givet os tilladelsen endnu. Det er en mia. kr. til entreprenørerne, som skal vente med at bygge indtil udgangen af 2019, og det er en mia. kr. til at køre processen med miljøgodkendelsen i Tyskland med advokater, biologer, rådgivere og så videre, siger Andreas Steenberg til Ritzau.
Selskabet bag forbindelsen, Femern A/S, har fået skarp kritik for ikke at have forudset, at projektet ville trække i langdrag. Kritikken var også på dagsordnen under tirsdagens møde. Transportminister Hans Christian Schmidt afviser dog at udtale sig, om det vil have konsekvenser for bestyrelsen i Femern A/S.
- Det ordner jeg med bestyrelsen inde på mit kontor, siger Hans Christian Schmidt.
Forligskredsen omkring Femern Bælt-projektet består af alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.