
Der er mange frivillige, som kan bidrage med andet end at slæbe sandsække og holde en brandslange i krisesituationer. Det vil Østsjællands Beredskab drage fordel af, og derfor uddanner det nu et hold af ledelses- og logistikassistenter, som kan træde til ved ekstraordinære hændelser.
Assistenternes opgave bliver at støtte indsatslederne med at koordinere indsatsen, og de skal derfor kunne holde et køligt overblik og have kommunikationsevnerne i orden.
- Nogle hændelser kan være så omfattende, at der er behov for krisestyring, da mange enheder er indsat. I sådanne tilfælde skal ledelses- og logistikassistenterne træde til og hjælpe eksempelvis indsatslederen med meldinger via radio, telefon og sørge for at holde overblikket, siger beredskabsinspektør Elias Samsø Larsen fra Østsjællands Beredskab.
Frivillige løfter stor opgave
Uddannelsen, der er tilrettelagt i fritiden, er fordelt på hverdagsaftener og i weekender og har intet med brandmandsuddannelsen at gøre, udover at den kræver et førstehjælpsbevis. Derudover skal assistenterne gerne være klar til at rykke hurtigt og møde på beredskabets område inden for en time.
Der er jævnligt eksempler på, at de frivilliges indsats er afgørende for, at beredskabet kan arbejde effektivt. I slutningen af sidste år kæmpede frivillige side om side med Østsjællands Beredskab for at holde vandet ude af Jyllinge nord for Roskilde, da der var kommet en læk i en mobil dæmning.
- Det er fantastisk hvad Jyllinge og nabobyerne kommer med. Vi professionelle kan ikke gøre det her så godt uden de frivillige. De er så kompetente. De respekterer vores plan. De byder ind med materiel og hænder, og de kvalificerer det arbejde, vi har gjort, fortalte Lars Robetje, beredskabschef i Østsjællands Beredskab i den forbindelse til Sjællandske.
akj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.