
IKAST-BRANDE: Ikast-Brande Kommune har 24. juni behandlet et strategioplæg til en vindmølleplan, hvor der blandt andet lægges op til at øge minimumsafstanden mellem beboelse og vindmøller til 12 x totalhøjden og skærpede krav om erstatning. Kravene er for vidtgående og ligger uden for kommunens hjemmel i forhold til planlægning for vindmøller samt gældende VE-lov.
Af medieomtalen til en ny vindmølleplan fremgår det, at kommunen har haft samtaler med interesseorganisationer og mølleopstillere om forslaget. Wind Denmark havde i februar 2018 et 'hilse på-møde' med den nyvalgte borgmester, hvor borgmesteren orienterede om, at et politisk 'kodeks' for opstilling af vindmøller ønskedes etableret i byrådet. Siden har der ikke været dialog herom, hvorfor Wind Denmark afviser at have været hørt om de forslag, som byrådet nu præsenteres for.
Et enigt Folketing indgik i juni 2018 et energiforlig, hvori det aftales at der skal indføres forbedrede ordninger for naboer, lokalsamfund og kommuner. Disse nye og forbedrede ordninger forventes udmøntet af Folketinget til efteråret.
Ikast-Brande Kommune har gennem årene gjort meget godt for vindsektoren, som er meget stor i kommunen. Selvom byrådet har til hensigt at fremme opstillingen af vindmøller med de foreslåede regler, har de den modsatte konsekvens, og desværre har vi på branchens vegne ikke været i dialog med kommunen om oplægget.
Udsæt oplægget
Oplægget vil føre til vidtgående begrænsninger for udviklingen af sammenhængende energianlæg med vindmøller i kommunen, hvorfor jeg opfordrer byrådet til at udsætte godkendelsen af strategioplægget.
Med afsæt i energiaftalen fra 2018 ventes der i løbet af efteråret at blive vedtaget ændringer i VE-loven med det formål at skabe ensartede regler for kompensation af naboer til vindmøller og anden VE-teknologi og forbedrede incitamenter for kommunerne til planlægning for vindmøller. Regler der netop har til formål at forbedre naboernes situation.
Jeg opfordrer til at afvente de kommende, nye rammer i en ændret VE-lov og lokale vækstmuligheder, der følger med reglerne. I mellemtiden kunne kommunen tage en dialog om formål og hensigt med de foreslåede kommunale ordninger, så det sikres, at kommunale særkrav ikke indrettes i konflikt med nationale rammer, samt sikrer en dialog på tværs af sektoren.
Uholdbar situation
Strategioplægget lægger blandt andet op til at øge afstandskravet til vindmøller til op til 12 gange totalhøjden i nogle tilfælde, mens afstandskravet er mindre i andre tilfælde. Endelig lægger Ikast-Brande Kommune også op til, at kravene til erstatning skærpes, hvilket alt andet end lige diskriminerer vindmøller.
På det principielle plan er det en meget problematisk aftaletekst. Hvis byrådet stemmer for den politiske aftale, som teksten ligger nu, stiller man det kommunale embedsværk i en urimelig og uholdbar situation. Enten beder byrådet reelt kommunalforvaltningen om at administrere i strid med de nationale regler, eller også skal embedsværket vælge at administrere en planlægning i modstrid med intentionen i byrådsbeslutningen. Begge dele er selvsagt uholdbart.
Uagtet at byrådet gerne vil fremme opstilling af vindmøller, er timingen af forslaget ude af trit med det politiske ønske om at mindske de danske CO2-udledninger og gennemføre energiaftalen fra 2018. Heri er det netop aftalt at etablere en salgsoption for naboer til energiinfrastruktur.
I Wind Denmark vil vi meget gerne i dialog med Ikast-Brande og andre kommuner med henblik på at lave holdbare tiltag, der kan sikre overensstemmelse med de nationale rammer og fortsat udvikling med vind. Vindmøller på land vil også i fremtiden være den grundlæggende basiskapacitet, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling senest i 2050.
Jan Hylleberg, adm. direktør for Wind Denmark, et sektorfællesskab for vind, der samler virksomheder, vindmølleejere og vindinteresserede privatpersoner, etableret 30. marts 2019 ved en sammenlægning af organisationerne Vindmølleindustrien og Danmarks Vindmølleforening.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.