
KØBENHAVN / FREDERIKSBERG: Politiske kræfter i København og Frederiksberg kommuner har planer om at kunne fjerne Bispeengbuen med et statsligt bidrag i ryggen, og de satser på at kunne gøre det uden om anlægsloftet.
En analyse fra revisionsfirmaet Ernst & Young har beskrevet, hvad det vil koste at grave motortrafikvejen Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen, skriver TV2 Lorry.
Afhængigt af tunnelens længde og antal af vejbaner samt salg af retten til at bygge på de grundarealer, der opstår ovenpå, vurderes prisen for de to kommuner at ligge mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. – en pris, hvor statens tilsagn om bidrag på 200 mio. kr. er regnet med.
Det 'tilsagn', tv-stationen omtaler, er en melding fra finansminister Kristian Jensen (V), der til TV2 Lorry tidligere har udtalt, at 'tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet'.
- Som jeg hører det, er der både opbakning til, at staten går ind i projektet i den afgående regering og i Socialdemokratiet. Så når der kommer en ny regering, vil jeg sætte mig sammen med Frederiksberg Kommune og den nye regering og få sat gang i projektet, siger overborgmester i København Frank Jensen (S).
- Jeg synes, det er helt naturligt, at staten er en del af så stort et byggeprojekt, som i øvrigt handler om at fjerne statens vej. Det vil jeg rigtig gerne indgå i sammen med Frederiksberg Kommune, siger Frank Jensen, der peger på, at det for Københavns Kommune er en forudsætning at få dispensation fra anlægsloftet for at kaste penge i projektet.
Metro også uden om loft
Anlægsloftet, der fastsættes af regeringen, sætter nemlig rammerne på, hvor mange penge kommuner må bruge af kassebeholdningen på byggeopgaver.
- Jeg vil anbefale mine kolleger på rådhuset, at vi går ind i det her projekt. Men det er under forudsætning af, at finansieringen ikke må tælle med i vores anlægsloft, for så bliver projektet på bekostning af nye skoler og daginstitutioner og andre velfærdsinstitutioner, som vi har hårdt brug for, siger Frank Jensen.
Samme budskab har politikere i kommunalbestyrelsen i Frederiksberg tidligere påpeget.
- København og Frederiksberg har penge på kistebunden til at realisere det her fantastiske projekt, når staten også går ind og laver en medfinansiering. Men det er klart, at det at få lov til at bygge projektet samtidig ikke må gå ud over vores muligheder for at renovere skoler, anlægge cykelstier med videre, udtalte Ruben Kidde (R) til TV 2 Lorry onsdag.
Det er tidligere sket, at både Københavns og Frederiksberg kommuner har fået lov at bygge store projekter uden om anlægsloftet, blandt andet ved metrobyggeriet.
Den sekssporede motortrafikvej Bispeenguen leder i tredje-fjerde sals højde trafik fra området ved Hillerødgade og Borups Allé i Nordvest til Ågade, der deler bydelene Nørrebro og Frederiksberg.
Bispeengbuen er opført i beton mellem årene 1970 og 1972 over engen af samme navn, hvor vandløbet Ladegårdsåen løber fra Damhussøen og munder ud i Peblinge Sø.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.