
EGEDAL: Som en del af Egedals nye ejendomsstrategi er skolepedellerne blevet samlet i ét teknisk serviceteam, der skal vedligeholde alle kommunes bygninger. Ressourcerne bliver bedre udnyttet, men omstillingsprocessen har vist sig at være udfordrende.
Tidligere var skolepedellen ham, der altid var der og kunne ordne lidt af hvert - fra et plaster på knæet til en ny pære i skolegården. Omkring 85 pct. af opgaverne var servicerelaterede, mens kun 15 pct. handlede om at vedligeholde bygningerne.
Nu er tiderne skiftet, og pedellerne er blevet til tekniske servicemedarbejdere - samlet i et stort team med 27 ansatte, der skal arbejde med alle kommunens bygninger og udendørsarealer. Nu handler 85 pct. af opgaverne om bygningsvedligeholdelse - og kun 15 procent om service.
- Det er den helt rigtige strategi at samle alle serviceteknikerne i et opgavefælleskab, hvor vi arbejder mere professionelt med at vedligeholde og optimere driften af alle vores kommunale bygninger, men vi har undervurderet, hvor svært det er for både skolerne og serviceteknikerne at omstille sig til de nye opgaver. Mange savner uden tvivl 'de gode gamle dage', hvor pedellen var den samme og lige inden for rækkevidde, siger centerchef for Ejendomme og Intern Service, Kleis Nielsen og uddyber:
- Det handler både om, at der er et efterslæb i kompetencer, hvor der er et behov for at videreuddanne servicemedarbejderne til en slags håndværkere, der også kan arbejde med energioptimering og ventilationsanlæg. Men det drejer sig også om, at servicemedarbejderne skal omstille sig fra at have været tæt knyttet til en bestemt skole, hvor alle havde vænnet sig til et bestemt serviceniveau, til en ny arbejdskultur, hvor de skal køre ud og løse mere specialiserede og bygningsrelaterede opgaver mange forskellige steder. De udfordringer skulle jeg nok have været mere opmærksom på fra start af, siger Kleis Nielsen.
Automekanikeren koordinerer opgaverne
53-årige Carsten Simonsen er en af de pedeller, der har fået meget mere at se til udover sin gamle skole, hvor han har været i over 20 år. Nu er han koordinator for seks af sine kollegaer i det nye Distrikt 3, der har ansvaret for at vedligeholde seks skoler og 12 daginstitutioner.
- Jeg savner da også 'min skole' og sådan har mange af mine kollegaer det også. De har udfyldt en vigtig servicerolle på skolerne og har det lidt svært, fordi de føler, at de ikke har den rigtige håndværksmæssige baggrund, som skal bruges til at løse de nye opgaver, hvor de skal lave flere håndværksting. Jeg har en baggrund som automekaniker og kan ordne meget selv, men mine kollegaer ringede ofte bare efter en håndværker, der sendte en dyr regning. Nu skal vi kunne meget mere selv, men bliver heldigvis også uddannede i det. Og det er rigtig godt for os alle sammen, siger Carsten Simonsen, der grundlæggende er glad for at få udvidet sit arbejdsfelt.
- Jeg har fået en masse nye kollegaer og møder forskellige mennesker hver dag. Det er spændende, men også ret udfordrende.
Samarbejde om uddannelse
Egedal Kommune har nu startet et kompetenceudviklingsprojekt i samarbejde med Københavns tekniske skoler med henblik på at uddanne servicemedarbejderne til ejendomsserviceteknikere. De første fire medarbejdere er af sted fra august i år på den tre og et halvt år lange uddannelse. Samtidig er teamet blevet styrket med andre fagmedarbejdere i kommunen, der har en større byggeteknisk erfaring.
- Vi har været på teambuilding-kursus og er godt på vej, men vejen har vist sig at være noget længere end oprindeligt antaget, siger Kleis Nielsen.
1. oktober 2014 skal den nye teamordning evalueres.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.