De udskældte IC4-tog skal fremover fungere som regionaltog. I hvert fald indtil 2024, hvor de første elektriske togsæt kan tages i brug og tage over efter de udskældte dieseltog. Det fremgår af en evaluering, som DSB har udarbejdet og præsenteret for Folketingets Transportudvalg torsdag.
DSB erkender i evalueringen, at mange af IC4-togene er behæftet med fejl og formentlig vil forårsage forstyrrelser i driften fremover. Men 'det er ikke muligt at anskaffe alternativt dieselmateriel, der kan erstatte IC4-togene i perioden fra i dag til 2024. Derfor sætter DSB IC4-togene i drift efter en minimalistisk indsættelsesplan', skriver DSB.
I dag er der dagligt mellem 30 og 32 IC4-togsæt i drift, men DSB forventer at man kan nå op på 40 togsæt ved at udvide værkstedskapaciteten og ansætte flere håndværkere. Samtidig forbereder DSB sig på at købe supplerende materiel, som kan sættes ind i slutningen af IC4-togenes forventede levetid.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.