
Antallet af elbiler vokser støt, og i dag kører mere end 450.000 elbiler rundt på de danske veje. Og med det stigende antal elbiler kan Danmark potentielt reducere sin samfundsmæssige sårbarhed, da hver af de 450.000 elbiler i princippet kan fungere som et batteri en krisesituation.
- Teknologisk set er det muligt at bruge den decentrale solcelle- og batterikapacitet i tilfælde af en større strømafbrydelse. Om det skal ske i virkeligheden, er et politisk spørgsmål, vurderer Jesper Florin, leder af Resilienscenter Danmark, der er en privat forsknings- og teknologiorganisation.
'Vehicle-to-grid'-teknologi dækker basalt set over, at man kan bruge strømmen fra bilbatteriet til andre formål – og dermed at elbilens batteri i princippet kan agere som en powerbank eller nødgenerator.
Og det er noget, som politikerne på Christiansborg bør se nærmere på, mener formand for KL's Klima- og Miljøudvalg, Johannes Lundsfryd Jensen (S).
- Det er bestemt interessant at undersøge, om offentlige elbiler kan bidrage med strøm, siger Johannes Lundsfryd Jensen til DK Nyt.
En undersøgelse fra Mobility Denmark viste i 2023, at de danske kommuners bilflåder sammenlagt har 16,8 pct. grønne biler – mere end en fordobling siden en lignenden undersøgelse fra 2021.
Undersøgelsen viser videre, at i seks af landets kommuner udgjorde den grønne andel af biler og varebiler over halvdelen af bilparken i 2023.
- Først og fremmest skal en stor del af kommunernes elbiler dog være klar til at køre i en krisesituation og hjælpe de mest sårbare borgere. Derfor er den såkaldte vehicle-to-grid-teknologi umiddelbart mere oplagt for private bilejere og de store flådeejere, siger Johannes Lundsfryd Jensen.
Oplagt at undersøge nærmere
Det er ikke kun elbilerne, der i en nødsituation kan transformeres til en enorm powerbank. Også solceller kan være nyttige i en krisesituation.
- Vi er meget interesserede i, hvordan vi kan styrke de sårbare borgere endnu bedre i krisesituationer – men kun ganske få af vores bygninger har nok solceller til fx at oplade kommunale elbiler, siger Johannes Lundsfryd Jensen.
Bureaukrati og krav har nemlig gjort, at det har været både for dyrt og for bøvlet for mange kommuner at installere solceller på offentlige tage, som kunne være en hjælp, hvis krisen skulle være ude.
- KL har længe ønsket bedre rammer for at opsætte solceller på kommunale bygninger. Flere solceller kan styrke den lokale forsyningssikkerhed – både i bygningerne selv og i området omkring, siger Johannes Lundsfryd Jensen.
- Vi har dog aftalt med regeringen at se nærmere på reglerne, så kommunerne fremover får bedre muligheder for og mere incitament til at sætte solceller op på egne tage. Og når det bliver muligt, er det oplagt at undersøge, hvordan solcellerne kan styrke beredskabet, tilføjer han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.