KØBENHAVN: De københavnske trafikanter går en lysere fremtid i møde, efter et enigt Teknik- og Miljøudvalg mandag aften besluttede, at buspassagerer og cyklister skal kunne komme 10 pct. hurtigere gennem byen, mens bilisterne skal have et bedre flow og færre uforudset forstyrrelser. Løfterne skal være indfriet i senest 2018.
- Pendlerne vælger selvfølgelig den hurtigste vej gennem byen. Derfor har vi politisk besluttet, at buspassagerer og cyklister fremover skal kunne komme lidt hurtigere gennem byen, så vi gør det endnu mere attraktivt at vælge de grønne transportformer. Det betyder mindre luftforurening, støj og CO2-udledning, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Teknik- og miljøudvalget har besluttet, at buspassagererne skal have størst prioritet på de strækninger, hvor A- og S-busserne kører. Cyklisterne får størst prioritet på de vigtigste cykelstrækninger, der i mange tilfælde er sammenfaldende med de nuværende og kommende supercykelstier. Bilisterne vil blive prioriteret på de store indfaldsveje til København og på dele af Ring 2.
København er den første kommune i landet, der opstiller servicemål for trafikken. Servicemål er i dag kendt fra områder som børnepasning og sagsbehandlingstider. Servicemålene gælder frem til 2018, hvor de vil blive revideret. Teknik- og Miljøudvalget kan ændre på servicemålene, hvis de ændrer på prioriteringen af trafikken på en eller flere gader.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.