12 km motorvej mellem Odense V og Gribsvad blev for cirka et halvt år siden udvidet fra fire til seks spor. Vejen har dog siden udvidelsen været ujævn, da det sidste slidlag har manglet, da dette helst skal lægges om sommeren.
Men nu går maskinerne i gang med arbejdet, og når de gør det, bliver det den såkaldte KVS-asfalt, som er en mere klimavenlig en af slagsen, der bliver lagt. KVS-asfalt skaber mindre CO2-udledning fra vejene end de asfalttyper, der hidtil er anvendt.
- Asfalttypen er den eneste af sin art i hele verden. Kendetegnet for den er, at den er lettere for bilerne at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. På den måde bruges mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen, siger Bjarne Bo Lund-Jensen, Produktchef i NCC Industry, Asfalt, der står for arbejde med lægge asfalten.
KVS-asfalten bliver produceret på NCCs asfaltfabrikker i Odense og Kolding. Fabrikkerne står ligeledes for produktionen af de over 200.000 tons asfalt som hele første etape af den Fynske motorvejsudbygning består af.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.