KØBENHAVN: Københavns Lufthavn er kommet i modvind blandt flyselskaber på grund af byggeplaner på lufthavnsområdet, skriver Berlingske. For at skaffe tilstrækkelig plads til nybyggeri vil lufthavnen nedlægge en tværbane, som benyttes til starter og landinger under særlige vindforhold.
Ifølge SAS' direktør for public affairs og infrastruktur, Lars Wigelstorp Andersen, vil en nedlæggelse af tværbanen betyde, at lufthavnen må lukke i fra 2 til 12 timer omkring 25 gange om året, og det vil medføre '500 aflysninger alene for SAS og et endnu større antal forsinkelser', siger han til avisen. Fra flyselskabet Thomas Cook Airlines medgiver flyvechef Per Schrøder, at lufthavnens planer 'giver flere passagerer hen over året', men til gengæld vil der være 'dage, hvor det virkelig kommer til at ramme hårdt', siger han og kalder det 'en lufthavn som ikke fungerer'.
- Der er masser af lufthavne, der ikke har tværbaner og styrer efter det. Vi fokuserer på at vokse, og hvis SAS og andre luftfartsselskaber også vil vokse, kræver det en udvidelse af lufthavnen, lyder svaret fra direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne A/S. Udvidelsesplanen indebærer, at passagerantallet vokser fra nuværende 26,6 millioner passagerer til 40 millioner passagerer om året.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.