KØBENHAVN: I byggesagsbehandlingen i serviceområdet Byens Anvendelse har der siden efteråret været gang i en større kulturforandring i Københavns Kommune, efter at en kritisk kundetilfredshedsundersøgelse viste, at 42 pct. af byggesagskunder var utilfredse. Målet er, at tallet skal nedbringes til højst 20 pct., lyder det fra Teknik- og Miljøforvaltningen.
- Vi har lyttet til det budskab, som fremgik meget klart af undersøgelsen. Processerne i sagsbehandlingen skal være mere effektive, gennemsigtige og målrettet direkte til den enkelte kunde. Det har vi gjort ved at skærpe vores faglighed, så kunderne møder specialister på netop deres sagsområde, og ved at omlægge vores processer, så der hele tiden er fokus på at se sagerne fra kundens perspektiv, siger serviceområdechef Anne-Sofie Degn.
I løbet af 2017 vil forvaltningen undersøge kundetilfredsheden igen.
Der er så stort pres på sagsbehandlingen af byggesager og lokalplaner i København, at kommunen har mandet op og omstillet processerne. Komunen er præget af en kraftig befolkningstilvækst. På de seneste fem år har kommunen fået knap 52.000 flere nye indbyggere, og forventningen er, at der kommer over 90.000 flere københavnere i løbet af de næste 10 år.
I 2013 blev der vedtaget 15 nye lokalplaner, men i 2016 er der blevet vedtaget 35 lokalplaner, 85 lokalplaner er under behandling, og yderligere 35 planer står i kø. På byggesagsområdet er der tilsvarende stort pres på sagsbehandlingen. Forvaltningen modtog i 2013 godt 6200 nye hovedbyggesager. Det tal er i 2016 steget til 7720.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.