
KØBENHAVN: Et enigt teknik- og miljøudvalg på Københavns Rådhus har mandag besluttet at sætte fart på planerne om at overdække motorveje i hovedstadskommunen.
Det oplyser Venstres Jens-Kristian Lütken til TV2 Lorry.
- Alle var enige om at bestille et budgetnotat på, hvad det vil koste, og hvilke modeller der er for at overdække Øresundsmotorvejen og Helsingørmotorvejen, siger han til TV 2 Lorry.
Helt konkret ønsker Teknik- og Miljøudvalget nu, at forvaltningen på rådhuset skal undersøge en væsentligt mere omfattende overdækning af Øresundsmotorvejen, end der hidtil har været foreslået.
Tidligere var en 650 meter lang strækning mellem Center Boulevard og Kanalvej i Ørestad City på bordet.
Nu skal det undersøges, hvordan motorvejen kan overdækkes helt frem til den eksisterende overdækning i Tårnby Kommune.
Den store model
- Det er den store model, det er en udvidelse af ambitionerne det her, siger Jens-Kristian Lütken.
Venstre-politikeren siger, at man bare risikerer at "flytte støjen", hvis man kun overdækker den del af motorvejen, der skærer sig gennem Ørestad City.
I den vestlige ende af overdækningen - der fortsat har samme "startpunkt" ved Center Boulevard - skal det undersøges, hvordan støjen vil være. Og det kan så blive relevant for et kommende projekt, oplyser Jens-Kristian Lütken.
Derudover vil politikerne også have undersøgt forskellige modeller for en overdækning af en 900 meter lang strækning på Helsingørmotorvejen mellem Ryparken Station og Emdrup Sø.
Forslag fra lokaludvalg
Det var i første omgang en arbejdsgruppe under Amager Vest Lokaludvalg, der luftede de første tanker om en overdækning af Øresundsmotorvejen i Ørestad City.
Senere blev de tanker til et medlemsforslag på Københavns Rådhus fra Venstre.
Det kom i kølvandet på en ny infrastrukturaftale på Christiansborg, der blandt andet afsatte midler til en udvidelse af motorvejen, der går på tværs af Amager.
Overdækningen skulle både mindske støjen, men også give mulighed for dels “et nyt byrum og rekreativt område,” og dels gøre det muligt at etablere “klimasikring og mulighed for integration af alternative energikilder.”
Boliger, parker eller idræt
På mandagens møde i Teknik- og Miljøudvalget var politikerne ifølge Jens-Kristian Lütken mest interesserede i tre forskellige måder at udnytte det nye byrum over Øresundsmotorvejen på: Boligbyggeri, grønne områder og idrætsfaciliteter.
Hvis man vælger de to sidste muligheder, kan en mindre kraftig overdækning være tilstrækkelig, mens boligbyggeri kræver en mere hårdfør konstruktion - og det bliver straks dyrere.
I den forbindelse skal det nævnes, at det i dag er byudviklingsselskabet By & Havn, som næsten udelukkende er ejet af Københavns Kommune, der ejer byggeretten ved Øresundsmotorvejen.
Et frasalg af byggeretten kan dermed være med til at spytte penge i den bekostelige indpakning.
Desuden kan penge til støjreduktion fra statslig side også blive en del af finansieringen. Også Tårnby Kommune, hvor en del af motorvejen skærer sig igennem, kan blive en del af projektet.
Hillerød-motorvej fravalgt
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune havde forud for mandagens møde også analyseret muligheden for en overdækning af Hillerødmotorvejen.
Forvaltningen vurderer dog, “at en overdækning ikke vil have samme støjreducerende og sammenkoblende effekt, som for de andre to motorveje (Øresundsmotorvejen og Helsingørmotorvejen), da strækningen går igennem Utterslev Mose, Høje Gladsaxe Park og Tingbjerg Idrætspark, og der er derfor ikke nær så tæt bebyggelse som ved Helsingør- og Øresundsmotorvejen. Der er alene ét boligområde, der ligger tæt op ad motorvejen,” står der i mødematerialet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.