KØBENHAVN: Københavnerne klager som aldrig før, og klagerne gælder især støj, viser en ny opgørelse fra Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning. Ifølge Berlingske er antallet af klager vokset fra 982 i 2011 til 2.005 klager i 2015, og indtil videre er der modtaget 1.350 klager i 2016.
Da der kun registreres én klage per virksomhed, selv om flere borgere klager over det samme, er det faktiske klageantal være markant højere. Omkring 85 pct. af alle klager er støjklager møntet på det københavnske natteliv, byens stadig flere udeserveringer og kommunens byggerier.
Miljøinspektør i forvaltningen Carsten Rosenørn-Due har behandlet københavnernes klager de seneste 20 år, og ifølge ham har den voksende klagekultur tre forklaringer: flere tilbud og mere leben i København, flere og mere tilgængelige klagemuligheder, og for det tredje en ny type borgere, som måske nok værdsætter byens mange muligheder, men som samtidig insisterer på nattesøvn.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.