dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi

Kommunal sponsoraftale indklaget for ombudsmanden

Strid om kommunal sponsorstøtte til elitesport havner nu hos Folketingets Ombudsmand

GULDBORGSUND: Hvorfor smide flere hundrede tusinde ud på reklame, når man er alene på markedet og ikke har konkurrenter at slås mod? Det spørgsmål har en borger på Nordfalster stillet sig selv.

Han mener, at kommunens forsyningsselskab, Guldborgsund Forsyning, udnytter sit monopol til 'at tørre' 200.000 kr. af på forbrugerne gennem en sponsoraftale med kommunens fodbold- og håndboldhold. Det skriver DR Sjælland.

- Borgerne, som skal betale, har jo ingen reel mulighed for at skifte til anden leverandør af kloak, fjernevarme eller drikkevand, siger klageren Thomas Tranberg, som mener, sponsorater slet ikke er en opgave for et offentligt forsyningsselskab.

- Det er jo monopolpenge, man sponsorerer for. Det er penge, som man tvangsindkræver, og borgerne, som betaler regningen, har ikke nogen mulighed for at frasige sig retten til det, siger han.

'Sponsoraftaler er en gevinst'
Det 100 pct. kommunalt ejede selskab håndterer drikkevand, fjernvarme og spildevand i store dele af kommunen. Og her kan det bare kradse de 200.000 sponsorkroner ind - uden risiko for kunderne forsvinder, mener Thomas Tranberg.

- Det er jo borgerne, der mister dem, fordi man tørrer udgiften af på driftsomkostninger, og det afspejler sig direkte i vandafledningsafgiften, siger han.

Formanden for bestyrelsen i Guldborgsund Forsyning, byrådsmedlem Henning Kamper (S), afviser kritikken. Han mener, at blandt andet deltagelse i sponsorarrangementer ved kampe er en gevinst for både vand-, varme og kloakkunderne:

- Vi har en opfattelse af, at vi får bedre priser hos vores leverandører, når vi får lov til at snakke med dem. Så vil det være en god forretning for samtlige forbrugere indenfor forsyningsområdet.

Ifølge formanden betyder sponsoraterne, at selskabet kan lave et 'bedre produkt til en billigere penge'.

Skal være på markedsværdi
Men der behøver ikke være noget galt i at lave sponsorater. Det er meldingen fra en juridisk ekspert. Han forholder sig ikke til den konkrete sag, men principielt må også et monopol gøre reklame for sig selv.

- Det kunne være for at beholde sit monopol. Det kan også være noget med, at man gerne vil markedsføre sig selv som virksomhed for eksempel for at tiltrække gode medarbejdere, fastslår juraprofessor Karsten Naundrup Olesen.

Det vigtigste er, om sponsorkontrakterne er indgået til markedsværdi – altså at det kommunalt ejede selskab ikke betaler overpris eller slipper specielt billigt. Og så skal selskabet være meget omhyggelig med at placere udgifterne på kloakkunder, på fjernvarmen eller drikkevand.

- Nogle af reguleringerne siger altså, at man kun må vælte nødvendige omkostninger over på forbrugerne.


Ombudsmandens kontor bekræfter over for DR P4 Sjælland at have modtaget klagen.

Normalt går der et par måneder med at gennemlæse og vurdere en sag. Hvis ombudsmanden beslutter at realitetsbehandle sagen, går der yderligere 3-4 måneder, før der foreligger en endelig udtalelse.

Guldborgsund Forsyning er 100 pct. kommunalt ejet og med kommunalpolitikere i bestyrelsen. Forsyningsselskabet har indgået et sponsorat med NFH´s håndboldkvinder i ligaen og Nykøbing FC´s fodboldherrer i 2. division. Det betyder, at selskabet over to sæsoner betaler 200.000 kr. for at indgå i kredsen af sponsorer.

rp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/kommunal-sponsoraftale-indklaget-for-ombudsmanden

GDPR